LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 9 september 2008

Av Maja - 9 september 2008 08:53

Ja, har inte skrivit på ett tag. Har haft lite och tänka på. 


Nu har jag iaf flyttat. Sitter i en lätt ekande lägenhet på Fotbollsgatan, om tre veckor kommer mina möbler, och då flyttar även Maria in. Har bott här sen i fredags.


Fredagen är nog den mest komiska dag som jag varit utsatt för på länge. Jag var här i torsdags och skulle sätta i gång kyl och frys, då upptäcker jag att det inte finns el. Dagen efter ringer Maria till hyresbolaget, och får meddelandet att förmodligen är huvudströmbrytaren av. Sagt och gjort, vi går upp till vårt nya hem med mina kläder och kursböcker och ska sätta i gång elen. För det första sitter proppskåpet i en mörk klädkammare, längst upp vid taket. Men icke, lika mörkt som innan. Vi ringer igen, och efter lite om och men  får vi reda på att det är vi som ska anmäla inflyttning till elbolaget. Jaha, och den infon hade ingen sagt... Klockan halv nio lägger jag på luren till ett elbolag. Yes, vi kommer få el, men det kommer kosta 1000 pix, men vad har jag för val. Men huvudströmbrytaren måste vara av, annars kan det gå en säkring. Vad göra vi? Jag och min trogna parhäst som oxå är en kortis tar en stol på spårvagnen klockan nio på kvällen, så att vi når upp till proppskåpet. Vrider på strömbrytaren, nu är den av. Sätt på elen tänker vi. I mörkret sätter vi oxå upp en lampa. Jag ringer till elbolaget igen, och får reda på att det är ett stort strömavbrott utan för stan, vilket gör att de hade lite och göra.  Märkligt tänkte vi, det borde väl bara vara och trycka på en knapp, men tydligen inte... De skulle låsa upp  i något elskåp. "Vi vill ha ström, vi vill ha ström, vi vill ha ström i vårt eluttag" skanderade vi i den mycket ekande och mörka lägenheten.   Halv nio lördag morron får vi el i lägenheten. Ja, de va min fredagkväll de. På söndagen tog jag stolen under armen och satte mig på spårvagnen för att lämna tillbaka stolen.  

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards