LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 14 februari 2009

Av Maja - 14 februari 2009 14:54

När jag var lite var alla chipspåsar på 200 g. Festpåsarna låg på 300g. I dag är de normal stora påsarna på 300g, och festpåsarna på typ 500g. Tillverkas det fortfarande påsar med 200g chips i? Jo, faktiskt. I min lokala Hemköpsbutik säljs bara 200g påsar (Estrella) OLW har 300g påsar. Och när jag tittade på påsen i min hand tyckte jag att den var liten... Handlar det om vana, eller att jag blivit större? Snarare vana. Allt vi köper i dag har fått Amerika-sjuka och blivit stort.  så jag tog en 200g påse och kände mig nöjd med det, för vad ska jag med de resterande 100g, jag mår ju bara illa av att äta upp hela påsen, även om jag sparar och tuggar i mig chips dagen efter. Vilket jag gjorde med 200g påsen oxå. Så bort med 300 grammarn och in med 200 grammarn igen. Det var bättre förr.

Av Maja - 14 februari 2009 14:37

I veckan gick att läsa på helagotland.se att Ulveaus får sitt bygglov på Furillen, ön utan för Rute socken på norra Gotland. 


Hämtat från helagotland.se 

Klart för Ulvaeus på Furillen

Byggnadsnämnden sa ja även till "kulturkuben"

Idag blev det klart med bygglov för Abba-kändisen Björn Ulvaeus studio på Furillen.

Byggnadsnämnden sa dessutom ja till en studio för konstnärer strax intill.
- Jag är mycket nöjd. Och jag hoppas hela Gotland känner likadant, säger entreprenören Johan Hellström. 
I och med dagens bygglov är hela den så kallade kulturbubblan på södra delen av Furillen fylld. Tidigare har arkitektfirman AQ Arkitekter fått klartecken för en studiobyggnad i området och nu tillkommer Björn Ulvaeus musikstudio samt industrimannen Mikael Blomqvists "kulturkub", ett hus med ateljéer, studior och galleri dit konstnärer, författare och artister ska kunna dra sig tillbaka för kreativt arbete.
Byggnadsnämndens ordförande Lars Thomsson (c) är mycket nöjd.
- Det här kommer att bli ett unikt ställe som kommer att bidra till attraktionskraften för inte bara Furillen utan hela Gotland, säger han.
Björn Ulvaeus beskriver i ett presentationsblad över sitt studiobygge sina känslor vid det första mötet med Furillen:

- När jag stod och spejade ut över havet mot öster på den plats som Johan Hellström visade mig och när jag hörde vilka idéer han och kommunen hade, då visste jag att jag hamnat rätt. 


Nej. Jag är inte speciellt glad över detta. Min irritation går att läsa i andra inlägg gällande Furillen, och jag ska inte upprepa mig. En fråga som jag inte får besvarad är Ulveaus vilja om att bygga innanför strandskyddet, har man tittat mellan fingrarna eller inte?! Det säges det inget om här. och denna "kulturkub" Vem kommer åt dessa ateljéer?  Inte jag som okänd och relativt nybakad teaterpedagog iaf. Gissar på att det är redan etablerade konstnärer som verkligen kan livnära sig på sin kreativitet. Funderar på att skapa en klubb med namnet Rör inte Furillen! 


Jag tycker absolut inte att det som Hellström gör är negativt. Jag uppskattar att han har tagit tillvara på den unika natur som finns på Furillen och skapar något av den. Men det räcker med Fabriken. Jag har inget behov av varken musikstudios eller kulturkuber i min hemsocken. För dessa drar till säg mer turister som vill se en kändis än vad som redan finns.  Jag tycker oxå att naturen till hör alla. Och inte ett fåtal som fått bygglov.  Frågan om att det skapar arbetstillfällen, hmm, jag tror inte det, för det kryllar inte av ljudtekniker mm på öjn (Gotland alltså). Jag tror  snarare att dessa arbetstillfällen kommer tillfalla personer från fastlandet. 


När jag hör hur jag låter låter jag som en pessimistisk  50-talist. Men nej jag är 80-talist som inte vill att hennes hemsocken ska bli ett kändisparadis. Vilket det är på väg att bli... 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards