LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under oktober 2009

Av Maja - 11 oktober 2009 21:36

Varför är svenka kriminalserier och böcker så populära utomlands?

Jag undrar verkligen. För såå bra är de inte. Tyskarna är helt galna i Beck, Kommissarien och Havet som visades på tv4, vilket var tyskproducerat och med tyska och svenska skådisar  är två exempel. Och nu Wallander, som är brittiskt. Men jag får inte i hop det. Wallander är helt och hållet brittiskt, förutom att de är inspelat i Sverige och Ystad. Namnen och platserna  är samma som i Mankells böcker.  Det är Sverige men de pratar engelska, nä jag gillar det inte.


I amerikanska filmer är det lite lika dant. Om det är någon som kommer från Europa så kommer personen i fråga alltid från Sverige. Vart kommer den romantiserade bilden av Sverige i från? har det och göra med att svenskarna var vågade en gång i tiden och visade bröst i filmer. Undrans om jag kommer få svar på min fråga... Kanske måste fråga en britt eller tysk om den saken.

Av Maja - 10 oktober 2009 09:48

När man är mamma till en rödhårig medelålders herre på fyra ben och svans vet man aldrig vad som kan hända. 

Sixten är en väldigt nyfiken katt och som alla katter ogillar han stängda dörrar.  Dessa stängda dörrar som han ogillar är bla kastrullskåpet, garderober och klädkammare. Just nu är han på upptäcktsfärd i min garderob. Å i går somnade han i kastrullskåpet. + Givetvis våra sovrumsdörrar, dom vill han gärna öppna. Eller ennu värre, när han själv fick sitta i vardagsrummet och i mitt rum med en dörr stäng ut till resten av lägenheten. Rörmokaren var här, mycket spring in och ut och smidigast var att stänga en dörr om kisse. Kisse uppskattade inte detta och var sur på Marre resten av dagen. 


Men han är ju så söt. Vem smälter inte när han kommer och möter än vid dörren? Spinner och piper. Då är han alldeles jättelycklig att man kommer hem. Även när han legat och sovit se man gick, och man ser hur trött han är. Så trött att han nätt och jämt kan stå på benen. De är kärlek det.



Av Maja - 9 oktober 2009 10:27


Jag följer inga bloggar. 

Egentligen är det ren lögn. Jag följer en blogg. Och det är Alex Schulmans pappablogg.

Inte för att jag tycker Schulman är en fantastisk bloggare, inte för att hans dotter är söt eller för att jag er intresserad av Alex som person. Enda anledningen var att han bodde i Rute i somras. I mitt Rute. Jag såg honom flera gånger på bageriet, hans sambo (vars häst jag för övrigt ridit i flera år för många år sedan och lekt med hennes lillasyster vid ett par tillfällen, jag var liten då. Å ingen i familjen skulle känna igen mig) Iaf. Jag kunde inte hålla mig, jag var för nyfiken och letade upp hans blogg. Å nu är jag fast. För jag tycker egentligen inte att det är intressant. Inte alls. Det var lite småkul när han berättade om Rute. Men nu, jag bryr mig inte om Alex inte stänger av kaffebryggaren som en normal vettig person gör innan man går hemifrån. Det finns en brandrisk. 

Men ja, nu är det så. Jag gör det jag egentligen inte gör. Jag följer en kändisblogg.

Av Maja - 9 oktober 2009 10:20

Jaha. Meh. Är detta ett ålderstecken eller? Nyss var det måndag. Nu är det fredag. Har hört att tiden går fortare när man blir äldre. Så ett vuxenpoäng till.


Sitter med morgonkaffet i skriver matlista. Oxå ett vuxenpoäng. Om jag handlar utan matlista kommer jag bara hem med konstiga saker. Eller halva måltider, vilket gör att jag måste springa ner på pyttelilla Ica Kneippen för att komplettera eller strunta i de som saknas och försöka ersätta det med nått annat som står och ugglar i kylen.

Lyssnar även på Koppången  och försöker komma på i vilken kör eller sammanhang som jag sjungit denna. Tror att det var i skolkören i Arvika. För jag har sjungit den, det är jag säker på. Kan texten för bra och lyssnat på den för lite.



Av Maja - 7 oktober 2009 09:29

Jag och mitt konstiga jobb igen.

I söndags var jag i Kolmården, parken hade sista dagen öppet och parken var full med folk. Jag och mina kollegor målade barn i nästan fem timmar. Kallt som fan var det. Började regna mellan varven. Å i måndgs var jag på Hasseludde och jobbade. Å nu siter jag här med snor i näsan. Tror inte att det har med mina två dagars utejobb med för lite kläder att göra. Dels har den här så kallade förkylningen legat i gottat sig i min kropp ganska länge utan att spritta ut med full kraft. Dels hade jag tokmycket kläder på mig båda dagarna. I dag väntar annat jobb, lektion på Folkuniversitetet.  


Saker jag borde göra i stället för att sitta här.

-Planera dagens lektion på Folkuniversitetet.

-Repa visning inför nästa vecka.

- Tvätta


Sen har vi ju Sixten oxå. Han är bara för söt. I går visste han inte vad han ville. Han hoppade runt, gick runt, slickade sig lite, åt lite mat, kissade och tittade på mig. När jag försökte leka med honom tittade han på mig med en blick som sa Du, tror du att jag är så där liten och barnslig. Jag tycker inte att det är ett dugg kul att döda mattan.

Å nyss satt han i vardagsrums fönster. Med ett skutt hoppade han ner och i full kareta sprang han mot mig. Tvärnitade och satte sig på mattan och slickade på svansen. De är min bebis det. 

Av Maja - 2 oktober 2009 09:51


Med ett glas vin så går det över.

Några glas till, det är allt jag behöver

- Sanna Carlstedt


I kväll är det inflyttningsfest för Marre och Sixten. Hoppas mycket trevligt folk. Känner mig inte såå laddad och pepp, men det brukar vara bra. För då blir det en lyckad fest. Oftast är det så, har man för höga förväntningar på något så blir det lätt misslyckat. 


Gårdagen då. En ganska seg förmiddag, sen jobb i Kolmårdsskogen efter det den snabb vända hem innan Världens Bar och ett glas vin. Jag kan inte sluta förundras över mitt jobb. Vad jag kan få vuxna nyktra människor till att göra, för en jävla gråsten som någon har målat med guldfärg. Jag jobbade Rövarspel i går. Det går ut på att vi, som är utklädda till rövare kommer och stormar deras konferenslokal. Skriker, tjoar, undrar vad stadspacket gör i vår skog, säger att de luktar äckligt osv. Iaf, sen kommer själva utmaningen. De ska ut i skogen och samla guldstenar. Då står vi på olika stationer och hos oss får de satsa och vinna stenar. De kan va att de ska skuta blåsrör, pilbåge, lägga ett Sverigepussel eller olika samarbetesövningar. De har även en chans på bonussten, om de sjunger en sång, dansar en dans, givet vis entusiastiskt. Å folk gör det.  I det vanliga samhället skulle detta aldrig nånsin ske. Folk är rädda att göra bort sig eller göra fel. 

Ja, Världens å går då. Det var trevligt. Kändes lite som att spolas tillbaka i tiden. Gammal vänner som flyttat från stan kom denna helg för lite jippon. Både vår fest och en annan fest.


Nu ska lägenheten städas. Men först ska Marre upp ur sängen, jag har sagt till Sixten att det är hans uppgift. Men han verkar inte lyssna på de örat. han mördar hellre mattan.


Några timmar senare och en och annan snus och kaffekopp senare sitter jag och väntar på att vi ska gå och handla. 

Kalle Baah är min peppmusik.

Dom är vilda vargar. Dom är förklädda till får. Du måste vara vaken och se vilka vägar dom går.




 


Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards