LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 24 december 2009

God Jul och allt det där.

Av Maja - 24 december 2009 10:17


-Du är så kallad ko-gubbe

-Nja, jag är avbytare jag för mest sitte på bänken. 

Bör läsas med bred gotländsk dialekt

Smaklösa


I går var jag och far på Systemet i Slite, en sedvanlig jultradition. Jag har koll på vilken öl vi ska välja till julmaten och pappa för sköta resten.  Å det är bara på systemet i Slite som det luktar kossa. Jag och far stod vid de röda vinerna och letade efter ett vin om vi sen fick reda på att det inte hade längre. Iaf, när vi stod där kom bonden (han som gjorde att hela systemet fick en doft av kossa) Ja, har ni koll på viner, jag skulle ha en dunk Rosé. Mja, säger jag, går till hyllan där de rosa pärlorna står. Pekar på en dunk som vi drack i somras, den är bra. Bonden tog den, log och sa tack så mycket. 


Ja, att jag är här på kobben är för övrigt ett under. Jag åkte i tisdags, tåget skulle gå 06.27, själv vaknade jag 06.05 Kastade mig i väg till Recesentrum, vad jag exakt gjorde där på morronen vet jag inte. När jag stod och väntade på spårvagnen hoppades jag på att tåget skulle vara för senat, så att jag han med. Men nästa tanke var Nä, SJ brukar ju var det, men när man vill det lär det säkert gå i tid. Å gissa min lycka när jag kommer till tåget, så har mitt tåg inte ens kommit in på stationen! Nästa byte mot Nynäs blev väldigt tajt. Med 20 min till godo vågade jag inte köpa någon frukost. Blev en smörgås så fort jag kom på båten och en kaffe som var den godaste jag jag druckit på väldigt länge på terminalen innan jag kom på.


Nåväl. Nu sitter jag här i huset i Rute. Det är julafton, far är i väg och är tomte. Mor och fars damp-katt har vält granen så några julklappar är lätt fukt skadade andra fick packas upp och slås in på nytt. De fukt skadade ligger på elementet och torkar. 


Så 

God Jul

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards