LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Maja - 10 februari 2010 14:05


Som den museiälskare jag är. Vill jag tipsa om några utställningar och museum som ni borde besöka. 


Utställningar


SMAL en utställning om snygghet, makt, ansvar och lidande

En vandrings utställning som är producerad av bla Arbetets Museum

Läs med om den här  eller här

Just nu befinner den sig på turné, och om du vill se den inom en snar framtid så bör du bo på Gotland, för är där den just nu. Klicka och läs 


Själv såg jag den för snart ett år sedan. Bra och tänkvärd.

Som sagt, det är en vandringsutställning och jag vet inte helt vart den kommer ta vägen efter Gotland, men håll utkik. 


Vikingar på Historiska museet i Stockholm

Klicka och läs

Jag tycker att det är en rätt cool utställning av något gammal och tråkigt. Historiska har dammat av den gamla utställningen om Vikingar och jag tycker att de lyckas ganska bra. Utställning en dock väldigt mörk, mörk i den betydelse att det var ont om lampor och ljus. Vilket gjorde att jag blev rätt trött efter en timma och orkade inte se mer.


Spelar roll befinner sig i Norrköping och Arbetets museum

En vandrings utställning producerad av Forum för levande historia

Mer går att läsa här eller här

Många tankar efter att jag såg en visning av den och även medverkat på ett seminarium kring åskådarrollen. Men, det finns ett men, tycker att det ligger lite för mycket fokus på 2 världskriget, det är något som får ta ganska stor plats i utställningen och det tycker jag är synd.

Utställningen kommer även att visas i Malmö.


Dotterbolagets perversa verksamhet på EWK-museet i Norrköping

Klicka och läs

Har inte sett de så noga än, men de lilla jag sett gillar jag.  


Och för att vara lite ego Industriland- När Sverige blev modernt

För att läsa mer klicka här

Om du bor eller har vägarna förbi Norrköping så se den. 


Vill även flagga för Mysteriet med Staden på Arbetets museum

Den är under produktion och tror jag kommer bli en mycket intressant och rolig utställning för hela familjen. Eller rättare sagt jag vet att det kommer bli så. Mer att läsa finns här  


Museum


Bungemuseet

Ett friluftsmuseum på norra Gotland. En lugn oas i tillvaron. En känsla av att du befinner dig någon annan stans i historien. Hemsidan hittar du här


Av Maja - 10 februari 2010 13:50

I morse hade Sixten damp-ryck. Han spran gram och tillbaka. Hoppade upp i fönster, och hoppade ner igen. Han for som en guttaperkaboll genom lägenheten.


Sen somna han som en stock på madrasshögen. Som en Prins på ärten.

Fram tills nu. Då jag tog tag i saken och la madrasserna på plats, efter att de legat lite hej vilt ett tag. Givetvis vaknade Prinsen på ärten när jag flyttade honom till fåtöljen i stället. Inte fullt lika populärt. 


Nå väl, nu har Norrköpings minsta kollektiv två soffor. Eller egentligen är det en soffa och en hög med madrasser. Men högen med madrasser ser nästan ut som en soffa.

Av Maja - 10 februari 2010 10:40


Ja visst!

Större delen av mitt liv har jag bott på Gotland. Denna exotiska sommar ö, med raukar, fina stränder, sol, festande Stockholmare, turister i största allmänhet, heder och natur som inte är av denna värld, kalkbrott med det klaraste vatten. 

Men sommar öar har oxå sin baksidor. Vintern.

Vintern på kobben är inte vidare mysig. Det blåser. Det är kallt. Det är tråkigt.


Men sen jag tog mitt pick och pack när jag var 19 år. Å nu har jag heller aldrig bott på ön annat än på sommaren, varit över vid jul och påsk. Men inte bott.

Jag mins när jag och Malin satt på muren utanför hennes lägenhet innan för murarna, blickade ut över det medeltida Visby. Och jag såg. Det vackra.

Sen den gången har jag börjat förstå vad alla som vallfärdar till Gotland på sommaren ser, för nu ser jag det oxå. Jag ser det vackra i ringmuren, det exotiska landskapet, färgerna i naturen och himlen som färgas rosa när solen är på väg ner. Jag ser allt det där.


Är det så att man lär sig uppskatta sin barndoms stigar och vägar när man ser på det lite på håll? Jag tro det.

Av Maja - 10 februari 2010 08:50

Det känns nästan dumt att erkänna det.

Men i går gick jag vilse på väg till replokalen. 

Jag tog vägen vid strömmen, och när jag kom fram till Drags kraftstation så var vägen avstängd pga istappar. Så jag fick snällt och lydigt gå upp för trappan strax innan Drags. Å när jag kom upp på vägen igen var jag inte där jag trodde att jag skulle hamna. Ärligt talat vet jag inte vart jag var. Så småning om befann jag mig vid Folkparken och kunde styra mina steg åt rätt håll igen.


Urk. Jag har bott i den här stan i fem år. Men lyckas gå vilse.

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards