LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 18 april 2010

Av Maja - 18 april 2010 09:55

När jag läste Kulturpedagogik i våras mins jag att vi pratade om just arbetskläder i visningssammanhang och det fanns ett kapitel i en av våra kursböcker som behandlade frågan. Jag har aldrig reflekterat över arbetskläder vs privata kläder. Eftersom jag altid har haft sekelskifteskläder när jag jobbat på Bunge. Inte heller när jag började på Arbetets Museum har jag behövt bry mig om vad jag sätter på mig, men tanke på att jag altid kör svart när jag göra dramavisningar i Industriland. I höstas kom Myran till som repertoar och då är det givetvis myrdräkt.


Men nu när jag även visar Mysteriet med staden så måste jag tänka vad jag sätter på mig, den funkar inte med trasiga jeans och tröja med för mycket tryck. Då lyser mitt privata för mycket, och jag har redan mitt hår och piercing som lyser mitt privata.


Samtidigt tycker jag att det är väldigt skönt med arbetskläder. För jag slipper tänka. Det är någon annan som har bestämt att nu är detta dina kläder, givetvis är det en fördel om jag trivs i kläderna. Och när jag sätter på mig arbetskläderna börjar oxå arbetsdagen, när jag för sätta på mig mina egna är jag civil. Jag gillar den fysiska handlingen som blir mellan ledig och i jobb. 

Av Maja - 18 april 2010 09:41

Mitt ego mår i regel grymt bra att jobba helg på Hotellet. I går mådde mitt ge ovanligt bra. Jag kan nog konstatera att jag är en barnmagnet och något som jag får acceptera. En mamma till en lite flicka kom fram och sa: Du har lite stjärnstatus just nu, så att du vet. Och så tittade hon med en menande blick på sin fyraåriga dotter. En åttaårig pojke kom fram och frågade Hur har du lärt dig dansa så där bra. Så nog är jag en bra lekvärd alltid, fast jag vet inte vad jag gör. Kidsen tycker att jag är cool, jag får väl dra till med generna på den frågan oxå.


Annat spännande som hände  under kvällen.

När jag stod och hoppade till en av förra årets hits från melodifestivalen kommer familjen Klintberg från Gotland in i Zanzibar. Fatta hur paff jag blev. Jag vet inte om de hade känt igen mig i den miljön utan namnskylt ärligt talat. 

Även nere i lekrummet fanns det gotlänningar, en mamma bördig från Stånga. Vi kände dock inte varandra men hon känner en av mina kollegor på Arbetets Museum. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards