LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 29 juli 2010

Av Maja - 29 juli 2010 16:44

Tänkte att det var dags med en inlägg som inte handlar om färg, teater, barn, jobb eller annat krafs som mitt liv innehåller. Utan snarare något mer politiskt inlägg, om det nu är politik, kanske snarare en tanke.


Helagotland.se i dag kan man läsa om ljud från krogarna i närheten av  Storatorget, det är ett par stycken men även om andra krogar i Visby innerstad och att detta är något som stör grannarnas sömn. I den artikel som jag har länkat till finns oxå en ganska komisk debatt med inlägg från mer eller mindre klyftiga människor. Själv flyr jag Stan under denna vecka på sommaren, jag eller rättare sagt jag åker inte dit. Inte ens för att titta på jippot. Med jippoit menar jag småfulla Stockholmare(och andra typer)  med storhetsvansinne och för mycket pengar. Eller de som inte alls har mycket pengar men vill ha mycket pengar och försöker festa på samma sätt som de med mycket pengar.

Ljud blir det, det går inte undvika. Och att de boende på de gator där folk samlas och skränar flyttar just för att kunna sova på nätterna är ett faktum. Jag känner folk som gjort de. Själva ljuddebatten tänker jag inte lägga mig i. Men fenomenet Stockholmsveckan.


Stockholmsveckan. Huu. I år blev det förbud på att spruta Champange. I stället började jepparna Vaska. Vilket innebär att man köper två flaskor och ber sen bartendern att hälla ut en av flaskorna i vasken. Helagotland.se tog upp detta i en artikel och någon klyftig person kom genast med ett klyftigt svar i debattforumet. Det skadar ju ingen, låt de hälla ut. Men vafan, det skadar vår jord, vår planet.


Vist någon tjänar pengar på den uthällda flaskan, men det är ett jävla slöseri på råvara. Samma sak med hamburgare, någon går in och köper 50 hamburgare. Äter en och kastar resten i papperskorgen. Bara för att visa att man har pengar. Vi pratar om att det kastas för mycket mat för att vi är rädda att maten är dålig och att det inte är hållbart i längden. En artikel om detta finns i samma tidning som "hamburgedumpning" Vissa verkar inte kunna tänka längre än näsan räcker och gör allt för att vara coola och rika. Men vår planet är inte gjort för ett sådant liv, jag tycker att det är oetiskt att aktivt bidra till den typen av svinn. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards