LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Maja - 10 februari 2011 08:30

Jobb. Jobb. Jobb.

Denna blogg har handlat mycket om jobb, om att ha ett jobb, om att samla på jobb, om att vilja ha ett annat jobb.


Läste helagotland.se  nu här på morgonen, ja det gäller ju och hänga med vad som händer på min kära ö. Hittade detta, om just vas 3. Och Fas 3 är som en dålig mardröm. Som Fas 3.are har du skyldigheter, men knappt några rättigheter.  Du jobbar, men du är inte anställd. Du har betalt, men inte lön.  Kvinnorna i artikeln trivs på sin placering, med arbetskamrater och med arbetsuppgifterna. Det är SYSTEMET som är fel.


Jag har en vän som har haft praktik på en arbetsplats där just många Fas 3.are hamnar. Arbetsplatsen går runt på praktikanter och Fas 3.are De arbetar heltid under en period men utan chans till anställning. Praktik ska kunna leda till jobb säges det, men min erfarenhet (läs de vänner jag har som varit runt i praktiksvängen) är att det inte har lätt någon stans. Förutom att du kan skriva upp en praktikplats i ditt CV och detta kan då ge lite arbetslivserfarenhet. Och som 19-åring kan det nog vara toppen, framförallt om du inte haft något sommarjobb eller dylikt innan. Men efter tredje praktiken kan det nog vara lite surt, då du vet att det inte leder vidare. Du jobbar för samma pengar som du haft innan. Och det är ingen vidare bra morot. 


Och det är här någon stans som jag  undrar  hur ekvationen går i hop. Många av det arbetsgivare som tar emot praktikanter från Arbetsförmedlingen mm mm har uppenbarligen behov av en extra person som utför ett vist arbete. Men varför kan det då inte leda vidare till en timanställning eller ett fast jobb?! Finns inte pengarna hos arbetsgivaren för att anställa? En hel del arbetsplatser sätter i system att ta emot praktikanter, och det måste ju bara var jobbigt och lära nya personer arbetsuppgifterna, eller?!  Det kanske bara är jag som tycker så.


Själv tackar jag min lyckliga stjärna för att jag inte vandrat runt i det där praktikträsket.  

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards