LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 13 december 2011

Av Maja - 13 december 2011 11:15

Ja. 13.e december. Lucia. På Fejja är varannan statusuppdatering om något litet lussetåg eller artiklar från DN  om killar som blivit framröstade som Lucia men som inte får av skolan.


Alla små barns dröm är att få stå med levande ljus i hår. Själva står de med kliande glitterkrona med glappande batteriljus.  

Å den som har tur, om man är tjej alltså får en dag ha en krona med levande ljus och stå där längst fram och stråla. Men allvarligt, varför vill folk vara Lucia?!  Det är ju ren och skär tortyr. Med en krona som inte passar ett enda huvud, stearin som sakta men säkert rinner ner i pannan, har man tur så blir det bara en stearinklump i håret som för visso gör ont att ta bort. Men det är ju efter själva tåget så då kan man ju skrika. 


När jag var 14 år stod jag där i mitt blonda hår och strålade. Jag hade extrem tur, ljusen började inte rinna förrän de skulle blåsas ut. Kronan var som sagt ett tortyrredskap utan dess lika. Mamma satte sånna där små kuddar som finns i cykelhjälmar för att den över huvudtaget skulle gå att ha på sig. Så vitt jag vet sitter de fortfarande kvar med häftmassa i Rute församlings Luciakrona. Alla stackars Lucior efter mig har nog insett varför de hamnat där en gång i tiden. Ett år senare gick jag i nian och jag kandiderade inte ens till Luciavalet. Jag hade varit med om det en gång och nej, aldrig mer. 

Av Maja - 13 december 2011 08:38

Satt  på en bänk på dageiset och satte på mig skorna. In kommer en liten lucia med sin pappa i handen. Lucian pekar på mig och frågar. Pappa, vem är de där?  Det blir tyst, varken jag, pappan, eller någon av de två förskollärarna säger ett ljud.

Till sist säger jag. Ja, de kommer då få reda på om en liten stund... Fram tills dess får du vara lite nyfiken. Den lilla lucian fortsätter titta på mig. 


Jag var alltså och tittade på minimänniskor som sjöng lusselåtar i otakt. Å anledningen till att jag var där, jo, jag var kvällens hemlighet/överraskning. Eller rättare sagt mina eldkunskaper. En liten eldshow med poi och fire fingers. Det var kul, jag blev peppad på att plocka fram poien igen och köra mer. Jag har ju typ lagt dem på hylla som man säger.  Kidsen gillade det. När jag hade släkt poien hörda jag ett barn  från publiken. Hon är cool. 


Mitt mål i livet kanske är att bli barnidol?! 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards