LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 16 december 2011

Av Maja - 16 december 2011 10:16

Fårösundsskolans  högstadiums vara eller inte vara har på gått ett tag. För några år sedan riskerade högstadiet i Fårörsund  att läggas ner och eleverna skulle få flytta till Slite vars lokaler är större och där Norra Gotlands samtliga högstadeelever då skulle gå, det var planen. Men så blev det aldrig. Det startades planer om en friskola i Fårösund för att kunna ha kvar ett högstadium på orten. Politikerna lovade att högstadiet skulle vara kvar och någon friskola startade aldrig. Men nu är vi där igen, högstadiet ska bort. Det går tydligen inte bedriva undervisning med så få elever som finns där nu. 


MEN. Region Gotland mål är som välbekant att befolkningen på Gotland ska öka, då är det inte bara de som är boende i Visby som ska öka utan även de mindre orterna, tex Fårösund med omnejd. Att befolkningen på norr ska öka samtidigt som man lägger ner ett högstadium och låter vissa elever åka buss i ca 1,5-2 timmar enkel väg till skolan rimmar lite illa i mina öron. För vem vill flytta till Fårö om ens barn måste ha halva sin fritid på bussen under tre år?! 


Dessutom ser jag det som positivt med en mindre skola, jag tror att det skapar trygghet på ett annat sätt, det finns större möjlighet att de vuxna som finns i skolan ser barn som inte mår bra tex. Man lär känna varandra som elever och de "vatten täta skott" som lätt kan bildas på en större skola mellan klasser och årskurser är lättare att arbeta bort.


 Nu är det över tio år sedan som jag gick på Fårösundsskolan och jag trivdes och jag är glad att jag fick gå på en förhållandevis lite skola. Då för tio år sedan var det fler elever som gick där, var ca 150 elever. Å ja, jag tycker att det är orimligt att låta elever bussas på detta sätt. Det ska spara pengar sägs det, men det som Regionen sparar på är Regionens egen framtid. Å det är inte vidare smart. För det kommer att slå tillbaka. Det är ett förslag från folk som inte sett verkligheten på ett tag utan suttit instängda på ett kontor och skissat på ett papper. 


Å hur går det med friskoleplanerna.

Jo, det är för kort tid. det kommer inte hinnas starta en friskola innan högstadiet ska bort.  Det är nästan så man undrar, vill inte Regionen att Norra Gotland ska ha möjlighet till inflytt?!

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards