LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Maja - 17 januari 2012 08:07

I går visades det första avsnittet av TV3.s serie Mammor & Minimodeller. Konceptet är: Vi får följa sex st flickor mellan 7 och 10 år + deras mammor som tillsammans har kommit in på en modellskola. Flickorna och mammorna kommer att få lära sig allt i modellväg för att sedan kunna finnas ute på modellmarknaden. Mammorna ska få lära sig att coacha sina barn så att de blir ett så bra team som möjligt.  Mammorna kommer även att få kritik på hur väl de peppar och coachar sina barn. 


Men, jag kan inte låta bli att tycka lite synd om barnen. Barn är oftast extremt lojala och säger inte alltid vad de själva vill utan säger de som de tror att ens förälder vill höra. Så om mamman vill att barnet  ska bli modell. Då är det ju klart som korvspad att ungen kanske säger de. Den som verkar vettigast i programmet hittills är skolans rektor. Det trodde jag inte att jag ens skulle tänka, men hon kommer aldrig att kritisera barnen, säger hon iaf. Utan hon kommer ge mammorna konstruktiv kritik. I gårdagens avsnitt var det  tre av sex mammor som verkade förstå kritiken och tog den till sig. Sen om de verkligen gjorde det är en annan femma för visso. 


Nä, jag är inte speciellt positiv till denna typ av program. De som jag ser som negativ är att dessa barn bara verkar uppskattas för vad de gör, inte för vilka de är. Ett av barnen har så galet mycket aktiviteter att jag undrar hur det hinner med allt. Barn mår rätt bra av att ha tråkigt tror jag, det är när man har tråkigt som den egna kreativiteten kan spira. Några av barnen sminkar sig, en av tjejerna rakar benen (hon är nio år) och en annan behandlas som en docka av sin mamma. Allt verkar handla om yta. Å jag blir lite rädd. 


Detta var första avsnittet, jag undrar vad som kommer hända i de andra. Undrar om mina kräkreflexer kommer fortsätta spela mig ett spratt. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards