LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Maja - 3 november 2013 11:39


Det har gått rätt många veckor nu, sen Miss Skinny lanserades. Klädmärket som enbart skulle sälja kläder i absolut minsa storlek som finns. Miss Skinny var aldrig någon ny klädkedja, utan en kampans för att uppmärksamma snedvridna normer kring kroppar samt ätsötrningar. Bakom kampanjen låg Frisk & Fri - riksföreningen mot ätstörningar. 


Dagarna efter "avslöjandet" fick föreningen en hel del skit, folk förfarades, ansåg att det var oansvarigt att avsändaren är/var en förening som arbetar med att stödja personer med ätstörning och att "föreningen borde veta bättre". De som skrev och var argast upptäckte jag var personer som egentligen saknar kunskap om ätstörning och vet det egentligen innbeär samt personer som "lever på att vara arga i sociala medier." När det värsta ilskan lagt sig började de positiva rösterna att komma fram, de som tänkt ett varv till och såg bakom bilden. För Miss Skinny finns på riktigt men hen har ett annat format än den reklamkampanj som skapades i Miss Skinnys namn. Miss Skinny finns varje dag, varje dag du slår på teven, varje dag som du går ut på stan och ser närmaste klädbutiks skylltfönster, i bland även när du sitter i fikarummet på jobbet. Miss Skinny är en struktur som krätsar runt oss konstant och hela tiden matas vi med bilder som bekräftar hur en kvinna ska se ut.


Kampanjen Miss Skinny var extrem, hen sa det rakt ut att du passar inte in om du inte kommer i dessa kläder. Säg hej då till normal.  Men eftersom vi hela tiden matas med detta så tror jag att en måste ta till extrema metider för att vi som männsikor ska reagera. Vi är så extremt vana vid ett inlindat budskap så vi reagerar in på vad reklamskaperna säger till oss. 


En vän till mig sa för några veckor sedan att hen börjat titta och läsa reklam på ett annat sätt än innan Miss Skinny, i dag ser hen hela budskapet bakom bilden. Å jag hoppas att fler börjar läsa reklamen på de viset.


Så till frågan om ätstörningar. Ätstörningar är en extremt komplicerad sjukdom och det finns många anledningar till att nån blir sjuk. Det är inte medias fel. en bild i en tidning skapar ingen ätstörning.  Men media bidrar, bidrar till att nedverderande tankar finns hos en individ.


VI måste prata om detta! Om strukturen,  om den snedvridna bilden av hur kroppen ska se ut. Å vi måste göra det nu. 

Av Maja - 3 november 2013 11:34

.... Denna blogg har varit vilande i typ 1.5 år. Bloggen har gått från vad-jag-gjort-under-dagen till en kanal där jag utryckt min irritation, funderingar, islka över strukturer, fenomen eller konkreta händelser i samhället. Ett och annat inlägg har även handlat om en mycket specifik katt eller om nått av mina jobb. 


Nä, jag har inte slutat vara arg, det finns fortfarande normer och skrturkturer som hemmar oss i vår vardag. SÅ kanske blir detta en kanal (igen) där jag kan utrycka saker som som på olika sätt är problematiska elelr väcker min uppmärksamhet. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards