LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 23 januari 2015

Av Maja - 23 januari 2015 09:52


Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har väl alla. Förra gången var det Molly Sandén som tröttnat på att få kritik för sin kropp och gick ut och sa att hon var stolt över den och inte tänkte ändra nått. Det resulterade i jubelrop och men Larsson och Sandén fick även en del kritik för att de inte var ”tjocka på riktigt” och inte borde uttala sig i den typen av frågor. Att de inte har tolkningsföreträde på grund av att deras kroppar trots allt tillhör normen. Typ.


Om vi börjar där, normen. Vad är egentligen det? Själv tillhör jag smalhetsidealet, det är inget jag behöver kämpa för, längre, utan mina gener ser ut så. Men jag är typ 10 cm kortare en den genomsnittliga längden i Sverige (och stora delar av världens genomsnittliga längd också) har jag en normkropp då? Hänernormen ihop med ens längd eller är det ”bara” kroppsformen som räknas?  Å även om jag kanske tillhör normen upplever jag att min kropp inte får speciellt mycket representation i media tillexempel. Varför? Jo, för att vi alla är olika! Vi varken kan eller ska jämföra våra kroppar. 


Kroppsnormer är minst lika komplicerat som övriga normer som finns i samhället, men med kroppsnormer tillkommer problematiken med att personen som innehar kroppen inte upplever sin kropp på samma sätt som andra personer upplever nämnda kropp. Tillexempel en kvinna som själv har komplex över sin kropp kan någon annan tycka innehar värsta drömkroppen. Och just så verkar det oftast vara också.  Vi tror också att hälsa och kroppsvikt hör ihop, det skulle jag vilja säga en stor fet myt. Kroppens utseende har i regel ingenting med hur hälsosam en person är. Självklart kan kroppens storlek påverka hur vi mår, men en tjock person blir inte per automatik ohälsosam. Kroppsvikten ÄR inte ett mått på hälsosamhet. Punkt.


Men, vart vill jag då komma med denna text, jo att oavsett vem som vill lyfta fram något gällande kropp eller norm så hamnar diskussionen oftast i vem som får säga vad. Vem som har tolkningsföreträde i frågan. Detta tycker jag är väldigt synd för de vi borde diskutera är varför så många försöker sträva efter ett ideal och en norm (något som dessutom är väldigt luddigt och som vi själva har extremt svårt att sätta fingret på) som alla inte kan nå för att vi har olika genbank. Borde vi inte jobba på att försöka förändra den normen, alltså låta våra kroppar vara i fred och att låta dem vara som dem är och sluta kritisera kroppar i allmänhet.


För ja, kvinnors kroppar är ständigt en måltavla för kritik, från alla håll. 

Att gå ut och säga att en är nöjd med sin kropp (oavsett storlek) är bland det mest provocerande en kvinna kan säga. För en kvinna ska ha lite kroppsångest (lagom mycket bör nog sägas) det verkar också tillhöra normen. Och jag tror att det är det som gör det så sabala svårt när det gäller kroppsnormer. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards