LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under september 2009

Av Maja - 29 september 2009 09:06

I lördags var det kulturtanternas intåg i Norrköping. 


Det finns två stora jippon i den här stan som får folk att gå ut och lufta sig. I bland undrar jag hur mycket folk som bor här egentligen. Det ena är Augustifesten, de andra Kulturnatten. De är dock helt olika folk som är ute och spankulerar under de både festligheterna. 

Augustifesten drar barnfamiljer, fjortisar, folk med mindre vett i skallen (sorry... men det är lots and lots av dregg ute de kvällarna) och personer som vägrar inse sin ålder och festar som om de var 15, men har familj och barn. 

Kulturnatten drar studenter, kulturtanter, kulturarbetare, finkulturare och och en och annan som vägar inse sin ålder och festar som om de var 15, men har familj och barn. På kulturnatten spelar små garageband, större jazzkvartetter, folkmusikgrupper och det går att hitta en körkonsert på olika platser i stan. I vart och vartannat gathörn sitter någon och plinkar på en gitarr. På Augustifesten spelar EMD och Nordman.


Själv hade jag en mycket lyckad Kulturnatt

Först medverkande i en körkonsert, en teaterföreställning (då som publik...)  en öl och lite Irländsk folkmusik, en jazzkonsert  och hela kalaset avslutades på Trädgården. Sen en promenad hem i natten med Åsa och Henrik. Härligt folk och bra musik.


När jag bodde i Arvika för måna år sedan fanns det tre stora jippon (eller två.. beror på hur man räknar) Det var Marten, Hamnfestivalen och Arvikafestivalen. Marten drar alla! I hela Arvika komun. Arvika har aldrig varit så proppfullt med människor. Aldrig. Hamnfestivalen drar lite mindre folk, men många. Om man ska räkna Arvikafestivalen som ett sån där jättejippo... Det är frågan. Festivalen drar helt klar mycket folk, men större delen av besökarna är ditresta och Arvikas pizzerior tjänar nog halva sin års inkomst på dessa festivaldagar.


Iaf. jag förundras över sådana jättejippon som drar helt galet med folk ut på stadens gator. Under Kulturnatten ser man väldigt få fulla fjortisar. Likas fulla 30+ are. Under Kulturnatten är det oki att sitta och små smutta på några glas rött. Inte stå och hänga i ett gathörn och dricka grogg ut petflaska. Det kanske är därför. Eller så lockar inte finkultur denna typ av människor. 

Av Maja - 28 september 2009 18:04

Jag är förkyld.

Bajs och blä.


Sixten där emot är lika pigg som vanligt. I dag fick han gå ut i koppel, stört löjligt. Jag vet inte helt om han uppskattade det eller inte. Han blev iaf väldigt glad av att komma hem och in å torka tassarna. 

Iaf, resten av dagen har gått åt att bli kvitt förkylning. Vila. Vila. Vila. Å de märkliga är att jag inte är rastis.


I går var jag i Linkan och jobbade. Wilda Western pyssel. Vi var indianer. Sköt pilbåge, pysslade och kastade lasso. Första timman var toktråkig. Inte en unge kom och ville prova skuta med plastpilbågen. Sen rasslade det till och tiden gick lite fortare.



Av Maja - 24 september 2009 09:17

Kikade in på platsbanken, så som jag brukar göra så där nån gång i veckan för att se om det kanske möjligtvis finns några jobb ute som är lämpliga för mig. I somras pratade jag och två kollegor om de där, det måste ju finnas jobb det kan inte vara helt omöjligt. Men efter att ha tittat på platsbanken under en halvtimma kunde vi konstatera, nä det finns inga jobb som vi kan söka. Min ena kollega är sångpedagog och jag teaterpedagog, den siste pluggar fortfarande.


Nu har jag förvisso jobb. Jobb som jag nätt och jämt går runt på. Folk brukar småfnissa lite när jag berättar vad mitt lekväd och aktivitetschoach innebär. I dag ska jag tex var rövare i Kolmårdsskogen. Å i bland jobbar jag tiger som målar barn, eller vaktar en hoppborg. Å de här är ett av tre jobb. De andra är småskvättar ibland.


Men jag vill ha ett jobb som jag kan överleva på. Ett jobb där jag inte behöver ta av sparade pengar i land. Eller där ens mormor och morfar är oroliga över att jag inte har pengar.  


Iaf. Platsbankenbesöket, jag kan konstatera samma sak som vi kom fram till i somras. Det finns inga jobb, ska man ha jobb i den här världen ska man ha kontakter.

Av Maja - 23 september 2009 12:09

I går hade jag en sån där dag då jag ville byta liv med Sixten. 

Vilket jag mer eller mindre gjorde. Små pysslade lite vid datorn först, satte mig med kaffe för att piggna till framför teven och fyrans Efter tio. Och jag somnade. Sov i två timmar med kisse bredvid mig i soffan. Vaknade runt lunch av att jag var hungrig. Sen gick resten av dagen så. Fick tvinga mig själv att gå å kissa mellan varven. 

På kvällen hade jag personalmöte och körrep inbokat. Piggnade till lite då, men när jag kom hem var jag lika trött som innan. Mutter. Gillar inte helt såna dagar. Nu hade jag inga tokmåsten (jo... gå å sno ett blomskott till mor från en av stadens planteringar...) I dag är jag betydligt piggar. Har handlat mat till Sixten, köpt kattgräs, planerat kvällens lektion och slängt i en tvätt. 

Men iaf, tänk vad livet skulle vara enklare om man var katt. Äta, sova, döda trasmattan lite, tugga på en pälsmus, bajsa, sova lite till, bli klappad, få nån att leka med än, sitta i ett fönster och titta ut. I nästa liv ska jag bli innekatt.

Av Maja - 22 september 2009 09:10

Yes.

Då är besöket som jag dragit mig för att göra gjort. I går var jag hos tandläkaren. Inga hål, två visdomständer på väg upp och två som växer typ 90 grader in åt sidan. Kommer bli en rolig historia när/om de börjar föra väsen av sig. Inte.

Iaf. Blev även en billig historia. Fick tydligen ett tandvårdsbidrag på 650 spänn, så mitt besök kostade 31 kronor. Ska dock och ta bort tandsten på fredag, så då lär det bli några pengar som ryker. 

Av Maja - 20 september 2009 14:08

Sitter i köket.

Sixten jagar en fluga och jag dricker kaffe. Så är det att vara sambo med en rödhårig herre i sina bästa år med lite lätt hängmage, dessutom säger han mjau och har fyra ben och svans. men han är trevlig. I morse gav hen mig sovmorgon oxå. Men inte får man nått sällskap till kaffet inte. 


Iaf. Gårdagen, satt på Världens bar med John, Miriam, Sandra, Tårtan  och en vän till John. det var trevligt. 

I dag kom jag och tänka på alla människor som jag mött genom åren. Hur många av dem som jag känner har korsat varandras vägar. Och känner varandra eller "känner" varandra. Som min gamla lärare tex, vi har extremt många gemensamma bekanta som vi känner på vart sitt håll, eller min körledare som bott på typ samma platser som mina föräldrar. Tänk på alla människor som man korsar genom livet utan att prata med varandra. Folk som gör nästan samma livsresa som en själv. Bor på liknande platser, jobbar med liknande saker. Märkligt egentligen.


Eller som min vän och fd.skådis  Ricky . I somras jobbade vi tillsammans i två veckor, vi har knappt hörts vid på flera år. Senare under sommaren råkar han träffa på andra vänner till mig, som gått på samma skola, men olika år. Världen blir mindre och mindre ju äldre man blir. Eller så ha rman lärt känna fler människor, som känner andra som man själv känner. Som en relationskedja som man knappt är medveten om.  

Av Maja - 18 september 2009 10:31


Effektiva jag. 

Har varit duktig och boka tandläkartid, så måndag den 21.a bär det av. Håll tummarna för att jag inte kommer ha några hål. Har förvisso aldrig haft några i hela mitt liv. Men man vet aldrig.

Har även ringt hyresbostäder om kylen. De skulle kolla upp, så jag hoppas att vi snart kommer kunna använda vårt kylskåp igen. Är trött på plutt-låne-kylen. 


I dag väntar en Gårdskamp och sen möte med Alter Ego. Jag har nog Sveriges märkligaste jobb. Som i våras, när jag var krokodil på Coop här i stan. 

Av Maja - 17 september 2009 19:57


Suck. inte varit i toppform i dag om man säger så. Ont i kroppen och helt slut. Suttit i ylletröja, underställ och mjukbyxor och frusit.  Som en influensa som inte helt vill spritta lös med full kraft. Saken blir ju inte bättre när jag tänker på den där grissjukan. En av mina teaterelever berättade i går att hennes pappa hade haft Svinis och att hon trodde att hon haft det, iaf något influensaliknande. 

Nu är jag iaf piggare, blivit sugen på kaffe, något som jag inte varit på hela dagen. Så kaffe och idol är det som väntar.


Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards