LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under oktober 2008

Av Maja - 31 oktober 2008 17:55

Suck. Jag blir trött.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4411203 

För er som inte pallar att skapa ett nytt fönster och klistra in denna länk kan jag berätta lite. Ulveaus vill bygga en anläggning för inspelning och övernattning. Inte en liten sådan heller. Ulveaus vill dessutom bygga inom strandskyddet, anläggningen är tänkt att ligga med 50 m till havet.


Detta är en av många artiklar/notiser  som stått i gotlandstidningarna de senaste dagarna. Och nej, jag är inte positiv till detta. Nyss var det Nesser som ville bygga, och ja han bygger på den lilla ön utanför min hemsocken. För 15-20 år sedan var det militärt område och civila fick inte ta sig ut till ön, de som var positivt med de var/är att det finns en fantastisk orörd natur där ute. Men det är inte länge till som den naturen kommer finnas kvar, med tanke på allt som byggs där ute. Nesser och Ulveaus är inte de första som vill åt denna lugna oas. 


Jag får känslan av att Rute och Furillen kommer bli det "nya" Fårö, dit kändisarna kommer rusa. På ett sätt gör de redan de, men jag tror det kommer bli värre. Samtidigt är jag glad att Rute lever, men jag tror det kan leva utan att Nesser bygger jättekåk på Furillen och stänger av en bit av vägen så att folk inte kan åka förbi hans hus med bil. Jag tycker verkligen att det är synd, för snart finns inte mycket kvar av den oas som Ruteborna vill ha och uppskattar. Ska den unika miljö på Furillen bara vara något för personer med pengar?! Jag kan förstå att de vill vara ensamma, men då är Rute och Furillen ingen bra plats att välja, för nej, de är inte ensamma där. 


Dessa byggen skapar publicitet i media (inte bara i Sverige antar jag) vilket är "bra" för Gotland i politikernas ögon. Men är det nått mer än reklam som Gotland tjänar på detta. Och varför se mellan fingrarna (ja, de ska ta ställning till det iaf...) när det gäller strandskyddet, det strö mig. Är vi inte lika inför lagen... eller?! 

Av Maja - 28 oktober 2008 18:01

Hmm. Ja, fick nyss frågan per telefon om att ta över regibiten i sommarens teaterprojekt på museet. Spontant tänkte ja, kul! Tre sekunder senare tänkte jag, eee är jag beredd att tampas med ett gäng pensionärer med märklig/ingen teatersyn... Iaf inte samma syn som jag har på arbetet. Och jag tror inte att dom är medvetna om hur mycket dom måste jobba, om dom ska jobba med mig. Mina krav och mitt sätt och jobba är helt annat än vad de är vana vid.  De skulle vara skitkul, och få stå helt på egna ben i ett produktionsarbete... Men är gruppen redo för teaterarbete alá Marieborg?! Och kommer dom se mig som regissör?! Ja, jag har till 30.e december på mig att tänka...

Av Maja - 27 oktober 2008 22:05

 ... Ja, har varit en stor del av mitt liv de senaste fyra åren. Nu är det 1.5 timma i veckan. Jag älskar min lilla teatergrupp, men det är sjukt synd att inte alla är där samtidigt. Men jag vet, ibland kommer livet emellan och folk prioriterar olika saker. Ibland är det väldigt mycket enklare att jobba i skolsituationer, just för att eleverna måste vara där. Så fort det blir frivilligt så är de just frivilligt, och risken finns att folk inte dyker upp. Vilket är frustrerande för ens planering. Mina planeringar har nog spruckit varje gång... Då känns det tryckt att ha en utbildning å lagervis med övningar som man kan plocka fram. Jag begriper inte hur man kan sätta upp föreställningar på studieförbund, med tolv träffar och att alla inte är där samtidigt. Just nu är jag grymt glad att jag lyckades avstyra några produktionstankar hos min elever.  

Av Maja - 26 oktober 2008 19:52

....Å vi vred tillbaka klockan i natt.


Å jag var ute på äventyr.

Först hade vi konsert med Soon, åt lite med kören efter konserten. Jag åkte bil med Lena och Tomas hem och hade tänkt mig en kväll framför teven och lägga mig tidigt. Men icke. 23.00 pep min telefon. För ett par veckor sedan, när jag fortfarande bodde inneboende i Marias etta, gick jag på Lissie som jag hängde med på gymnasiet, vi har inte setts sen hon tog studenten. och vi ses här i Norrköping av alla ställen, iaf. Hon och Anna (oxå donnerpack...) skulle ut. Så det blev en sen kväll med mycket dans, ett par öl och en del gamla minnen.     

Av Maja - 24 oktober 2008 19:50

Ja, i dag skulle killen som knappt är torr bakom öronen komma igen, för att tapetsera. Klockan sju klev jag upp ur sängen gör att kunna öppna dörren när grabben skulle komma strax efter sju. Killen kommer 07.40 Gaaa. hade tänkt fråga om han ville ha kaffe, men nej. Jag gjorde inte de, eftersom han inte ens hade vätt att be om ursäkt för att han var sen, och jag som hade planer på att sova till nio...  Iaf, inga tapeter kom upp på väggarna. Min vägg fick lite spackel, och Marias rum fick lite mera spackel, igen. Eftersom tapeten släppt, och ja, tapetn har släppt igen. Iaf vad vi kan se som kan noll om tapetsering... Så vi får se när tapeterna kommer upp. Han kommer iaf hit på måndag, så då får väll jag tapeter hoppas jag. Men när kommer Marias rum bli rött, de är frågan... 

Av Maja - 23 oktober 2008 13:25

Ja, efter lite väntan så är dom här. Marias rum ska få nya tapeter och mitt ska få nya tapeter på en vägg. Halv åtta skulle han komma. Tio i åtta kom han. Åtta behövde jag och Maria promenera ut från lägenheten för att komma till kammaren utan att stressa. Målarkillen (som förövrigt knappt verkar torr bakom öronen... urk, va gammal jag låter) ställer sig i telefon och ska beställa massa saker som han behöver. Va?! han borde väl ha koll på vad han behöver när han ska tapetsera om ett rum. Iaf, nu står han och nån annan tapetsnubbe och spacklar. Snart ska det väl slipas oxå, så då har vi byggdamm i varenda vrå.  Mjo, hantverkare är ett märkligt släkte som jag inte begriper... Men jag hoppas att det blir fint iaf. 

Av Maja - 23 oktober 2008 13:20

Ga... Jag har länge tänkt ansluta mig till något fack. Men vilket? Det är frågan. har fått DIK forum (förmodligen för att jag plugga en distanskurs i kulturpedagogik) DIK kanske är fackförbundet för mig, tänkte jag. Så jag kikade in på deras hemsida, slängde iväg ett mail. Å nu väntar jag på svar. Egentligen är det ju det självklara valet om jag nu får jobb som museipedagog någon stan, eller iaf en heltid som guide eller så. Men nu är ju kruxet teaterpedagog utbildningen... eller krux och krux. Ja, ingen verkar vet vart man ska ansluta sig som teaterpedagog. Men just nu lutar det åt

DIK museimannaföreningen. 


Vuxenpoäng?! 

Ha.

Av Maja - 21 oktober 2008 14:27

Då har vi fått tenta resultatet. Behöver inte känna mig helt värdelös som inte klarade skiten. Vi var fler, så nu är det nya tag som gäller.  Två av dom jag umgås med fick oxå beskedet om omtenta. 


Jag har kommit fram till det förut. Universitetet är inte bra för människor. Grundskolan jobbar med att alla elever har olika sätt att lära in på, och pedagogen måste se till att alla får den kunskap de behöver på sitt sätt. Men så är det inte på landets högskolor och universitet, nä, för där kör de samma stil som de gjort sen tidernas begynnelse. Eleverna får låna pengar, köpa en hög med böcker och sen göra jobbet själv (så är det iaf i mitt fall, jag vet inte helt hur det ser ut när man läser program) med hjälp av lite föreläsningar då och då. Ga. Jag blir galen. Jag är pedagog, och jag är tusen gånger med pedagogisk än många av mina föreläsare, som jobbar med att lära ut sin kunskap, men det kan dom inte. För dom vet inte hur man lär ut den. Känner mig som Lilla My, liten och arg.   

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards