LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under september 2009

Av Maja - 16 september 2009 19:43

Ja, onsdag. Jag har mor på besök. Hon kom i måndagskväll, i går hade vi en sväng på stan och på Arbetets Museeum. Hälsade på lite kollegor och såg utställningen Smuttsig tvätt och rena kläder. Fin och bra utställning till tvätts historia. Marre kom hem i går så nu är vi tre i lägenheten, något som Sixten trivs med, han har varit lite små putt förra veckan när det bara var han och jag. 


Nu sitter jag med ett vinglas å är mätt i magen. Mor och jag har delat på en pizza och druckit vin. Gillar mitt-iveckan-festligheter. Sen ska vi äta choklad. Tidigare under dagen storhandlare vi så nu är min frys full med mat. Trevligt. 


Min onsdagsgrupp startade i dag. Två från förra terminen och fem nya elever, mellan 13 och 38 år. Det kommer nog bli en bra termin tror jag, de verkar vettiga. Gjorde lite lära känna varandra övningar och lite teaterövningar. Planen är att göra små scener för att sedan visa upp för närmas sörjande. Utgå från låttexter, impro, sagor mm mm.  Har fått en ny lokal oxå, fortfarande betonggolv, men vi slipper de intorkade gurkorna iaf.

Av Maja - 15 september 2009 23:34

För en månad sen flyttade han hem till mig, Sixten Sprattelkatt. En söt, kelig och röd han katt på sex år. Från början en omplaceringskisse. Nu har han funnit sig till rätt helt och hållet. Har sina liggplatser och kommer ut i hallen och piper när man kommer hem. Min första egan katt och han är den underbaraste. Just nu pågår två projekt, Hålla Sixten vaken på dagarna och Få Sixten att ligga i sängen. De andra projektet är lättare sagt en gjort. Eftersom jag vet väldigt lite från hans två första hem i livet kan det ju vara så att han fått lära sig att man inte får ligga i säng. Men jag vill ju att han ska ligga hos mig på nätterna. Mutter. 

Andra saker som är festligt med min bebeis är att han äter gurka. En katt som äter gurka! Märkligt men sant. Så varje fredag köper jag en chipspåse till mig och en gurka till Sixten. Sen har vi fredagsmys. 

Av Maja - 14 september 2009 08:51

I går var det premiär för de tyska filmerna/serien Kommissarien och havet.

Jag hade väntat och tyckte att det skulle bli lite små kul att se min gamla hemö och deckare i ett. men ack så besviken jag blev. Missade för visso det första tio minuterna, men kunde ganska snabbt komma in i handlingen, eftersom jag läst boken, Den du inte ser. Det var dock ett tag sedan men iaf. Eftersom det både var svenska och tyska skådisar med i produktionen så var det dubbat till svenska. Jag begriper mig inte på dubbning. Det blir bara B. Det var mycket som jag inte köpte, tex att de bytt namn på Anders Knutas till Robert Andersson. Förmodligen har det med tyskarna att göra och i den tyska översättningen heter han antagligen Robert Andersson, för att det är "mycket svenskare". Men Knutas är gotlänning och ska prata gotländska. Gaa. Line var iaf danska, men inte röd hårig som hon beskrivs i böckerna. 

Sen har vi slutet, det bara kom hux flux. Jobba upp mot slutet verkar tyskarna ha glömt hur man göra. Kan oxå vara så att i Jungsteds bok så kommer slutet ganska snabbt på. Men om jag inte mins helt fel får man även följa mördarens historia där. Vilket man inte fick i filmen. 


Såg en repris på en intervju med Micke Persbrant i går. Han har tydligen väldigt många fans i just Tyskland, och man fick se en liten snutt där ett par kvinnor i medelåldern berättade om varför de tyckte att han var så fantastisk. Bla sa de att han var en bra skådis. Men hallå Beck är dubbat i Tyskland. Det går inte av göra om man är en bra skådis när man är dubbad. Det går inte!  Kan inte folk lära sig att läsa textremsa. Jag hade hellre sätt Kommissarien och havet helt och hållet på tyska. Det hade blivit mycket bättre då.


Kommer i håg när jag och Elin satt i ett studentrum i Klaipeda Litauen och såg snuttar av Bergmanfilmer med rysk berättarröst. En skådis för det kvinnliga rollerna och en för de manliga. Man hörde fortfarande svenska i bakgrunden. Jag och Elin kunde knappt hålla oss för skratt samtidigt som vi försökte förklara hur det ser ut i Sverige gällande utländska filmer och serier. Att vi har textremsa. Den sista Litauen veckan hade vi teve, men vad hjälpte det. Eftersom allt som sändes  hade berättarröst över originalspråket. det var bara de ryska serierna som hade text, men då på litauiska så klart. På slutet lärde jag mig dock att koppla bort berättarrösten och lyssna på engelska som låg bakom. Ett ganska komplicerat sätt att se på teve måste jag säga.


Förvisso ger denna dubbning jobb till massa annars arbetslösa skådisar... På de sättet är det ju positivt. Men alla länder som dubbar film och serier missar ju så otroligt mycket. Tex skådespeleriet. Som sagt. Läs textremsa!

Av Maja - 13 september 2009 15:43

Klockan halv sju steg jag upp ur sängen. Sixten hade försökt pipa upp mig redan vid halv sex. Nej sa jag, du är inte hungrig och vill du å klappar får du komma upp i sängen. Men icke, han gick och la sig på min skrivbordsstol.


Iaf, lördag och jobbdag i Stockholm. Gick till kontoret å ett par minuter senare kom Emil. Röda Faran saknade radio så vi var tvungna att prata med varandra de 16 milen till Stockholm. Första stopp Hasseludde, Emil skulle ha brobygge med en grupp. Hjälpte till att få ut de stentunga lådorna med hängbroarna i. Vilket resulterade i lätt makabra blåmärken på handlederna. Ser nästan ut som jag blivit misshandlad, men nej. Jag har bara burit tunga trälådor. Känner mig som jag har blivit misshandlad i dag, om det hade med trälådor och göra eller om jag sovit illa vet jag inte. Har sjukt ont i axlarna.

Men iaf, När vi dumpat trälådor på Hasseludden åkte vi till Orminge Centrum och dumpade mig, en hoppborg, lite kabel, aggregat och ansiktsmålnings saker. Satte mig på den ihop rullade borgen och ringde Madde, samtalet varade i maxt två minuter. Under de två minuterna ställer sig ett pucko på en av "våra" parkeringsrutor. Alltså en av de rutor som borgen skulle stå på. Mutter. Nästa projekt var att få tag i ström. Vi fick ett uttag, men när vi skulle koppla i hop borg med  ström och aggregat upptäckte vi att det inte fanns nån el i uttaget.  Mutter igen. Vi fick iaf ett nytt uttag och kunde blåsa upp borgen. Bilens ägare dök oxå upp  å resten av dagen flöt på bra. Det va ganska lugnt, vilket jag tyckte var skönt. Har inte målat sen i våras, så jag fick en lugn start. Hade dock bara fått bajspenslar med oss. Så det var svårt att göra finpill. Vi hade inte en enda rund pensel och inte en enda som var smal. Mutter. Fick iaf höra från en pappa att jag var duktig, de va kul. Även om jag inte var fullt lika impad av det jag målade.


I dag har det varit soffläge. Känner mig som sagt lite mör i musklerna. Har lekt med Sixten och kliat honom på magen. Idag ville han oxå pipa upp mig tidigare än vad jag var intresserad av. Men i morse la han sig i fotändan och strök sig mot mina fötter. Jag kanske kan få honom att bli sängkatt. 

Av Maja - 11 september 2009 15:13


Nu har det hänt igen. Jag har fått någon annan Engströms post. 

På Fotbollsgatan finns fyra stycken Engström (enligt eniro.se), jag har lyckats få två av dessa Engströms post i min låda. Lägg av postkillen. Läs numret efter adressen oxå. I den lilla socknen på norra Gotland där jag är uppvuxen hände det allt för ofta, att det låg post i ens låda som var adresserat till en annan Engström. Men där kände vi ju alla andra Engströmar och man gick och la posten i deras låda. Jag känner inte dessa människor för fem öre. 

Nu har jag ett reklamliknande brev till en Engström på Fotbollsgatan 10, enligt eniro så bor ingen där, utan det är en gymnasieskola. Suck, det är väl bara att packa med det nästa gång jag ska gå utan för dörren och lägga det på den gula lådan, så får det gå igenom sorteringen en gång till. 

I onsdags fick jag oxå fel post i min låda, tror det var kontaktlinser till någon annan. Den la jag på lådan och håller nu tummarna att den hamnar hos rätt person nästa gång. Annars får jag sätta upp en lapp. Hallå, det bor ingen Malin eller Per eller Iréen här. Läs hela adressen!

Av Maja - 11 september 2009 14:50

Fredag.

Jag är en blandning av jättetrött och jätepigg och pep.

Teater Alter Ego har haft sin andra provspelning på Borgen i dag. Tema Sex och kön. Det gick bra, jag är pepp och det är lite roligt att komma tillbaka som gästlärare på sin gamla skola. Inte för att vi speciellt feta på det ekonomiskt. Vi fick en lunch och lite kaffe. Å andra sidan tjatade vi till oss två provspelningar, så vi bör vara glada. En av de gamla teaterlärarna sa att hon tyckte att det var så roligt att vi faktiskt dragit i gång detta. Vilket de andra oxå tycker... även om de inte är lika tydliga i sitt budskap. Iaf, de vi gör är bra och behövs! Nu ska bara folk köpa in oss oxå så att vi får spela. Snart börjar det brinna i knutarna.


Ja, min sprattelkatt, han mår bra. Tänk nu börjar jag förstå hur det är att vara småbarns förälder. Nu är det säkert nån som tänker... va! man kan inte jämföra en katt och en bebis. Men Sixten är min bebis. Det är inte heller helt lätt att förstå exakt vad han vill (vilket det inte är med bebisar heller). Han pratar ofta och jag börjar förstå hans mjau. I dag när jag kom hem efter spelningen tog det ett tag innan han kom mjaulande, han såv förmodligen djupt på min skrivbordsstol för han såg rätt sömnig och nyvaken ut. Iaf, jag gick ut i köket och la in mat i kylen. Han skuttade efter, pep lite, spann och strök sig mot mitt ben. Tittade lite på matskålen, pep och tittade på mig. Du plutten, det ligger knappar där. Då pep han igen och det var som att han sa Men det är ju den tråkiga gamla maten, jag vill ha den nya, den som är så där jättegod. Efter lite mer pip och söta små ögonpar som stirrat på mig gav jag upp. Han fick lite lite av lyxmaten. Förhoppningsvis slinker några tråkknoppar ner i bara farten. För det va ju inte det at than var dödshungrig, för då hade han ätit av tråkmaten, utan han ville ha mer god lyxmat. 

Av Maja - 10 september 2009 23:05

I vår kommer Arbetets museum i Norrköping ha en utställning kring amning. 

Förra veckan när vi extra guider hade upptaktsträff gick vi givet vis igenom årets utställningar. Å ja, diskussionen amning kom upp. Jag har noll erfarenhet och har jättesvårt att relatera till detta ämne. Jag är 24 år och mil från tankar att skaffa barn. iaf, det blev en het debatt runt bordet på plan 4 på Arbetets museum. Jag fattade inte att det var ett så hett ämne. Just nu ser jag reprisen på tisdagens Debatt på SVT. Ämnet är amning, och främst om män bör amma. En kille vid namn Ragnar är inne i ett projekt där han ska se om han kan producera mjölk. Detta med att män kan amma är inget nytt för mig, vi pratade om detta en gång för länge sen i ett internatkök på Marieborg. Och nej, jag ser inte att det hotar jämställdheten eller att det är omanligt eller äckligt. 


Iaf. Intressant debatt och ämne. Ett ämne som jag inte förstått är så laddat.

Av Maja - 10 september 2009 23:03

Yes. 

Bloggagratis ser annorlunda ut. Och bytt namn.

Så varför inte blogga lite igen då.

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards