LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

De där med att bli gammal.

Av Maja - 18 februari 2010 08:43


Läste NT.se som jag burkar göra på morgonen och hittade detta klicka


Egentligen är det här inget nytt. Maten för äldre har altid varit en fråga att debattera. Samma sak med skolmat som oxå är av urdålig kvalité. Men den är tanten är nog min idol. Aina 94 år, överlevt cancer och har frysen full med mat som hon själv lagar. Snacka om järntant. Sån ska jag oxå bli när jag bli 94.


Jag kommer oxå att tänka på min mormor, eller om vi ska vara petnoga är det mammas mormor. Men mormor har varit alls mormor, även om man inte ens är släkt med henne. Hon var oxå cool, 97 år gammal och mer eller mindre blind pga grön och går starr tittade hon på mig och sa. Har blixten slagit ner i dig flicka, eller de kanske ska vara så där nu för tiden. Jag hade trasiga jeans och piercing i läppen vid de tillfället. Å mormor älskade mat, att få festa till det lite. När vi var och hälsade på så åt vi pizza eller mat från kinakrogen, oftast blev det kinakrogen. Det älskade mormor. Hon har varit min stora förebild i livet, andra hade rockstjärnor, jag hade mormor. Hon var lite som en rockstjärna, iaf för mig.


När jag var liten hade mormor en katt, Misse, han blev gammal och  skruttig, katter blir det vid sisådär 18 år. Mormor tog katten till veterinären för att ta bort honom, men veterinären tyckte nog synd om tanten. Så Misse fick en spruta och sen gå hem tillsammans med mormor. Mormor gick med rullator då, så det var bara att sätta kattburen med Misse på den och gå hem. 

När mormor tyckte att nu var det nog, att bo i egen lägenhet, så skrev hon in sig på ett ålderdomshem. Då var hon nog 95 eller 96 år.


Mormor blev 98 år, hon var född 1905,  tänk de liv hon levde. Fått uppleva två världskrig, Titanics undergång, stadsministermord vilket jag oxå upplevt, men som väldigt liten, kvinnlig rösträtt, när teven, elektriciteten och vattentoaletten kom. När kylskåp kom i var mans hem och bil blev något som alla hade.


Jag tänker rätt ofta på mormor. Hoppas innerligt att jag har samma gnista och humor som hon hade när jag blir gammal.

 
 
Warja

Warja

18 februari 2010 09:30

Men jaa, det är helt fantastiskt med vissa vilka är så pigga hela livet! Jag har alltid beundrat dem, och hoppas på att vara en sådan sen när jag blir gammal

http://powerpuffsingelpingla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards