LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under juli 2010

Av Maja - 22 juli 2010 21:33

Det är varmt nu.

I morgon kommer regnet säger yr.no.

Sist de regnade kom den 35 mm på bara några timmar. Vi får se hur det blir den här gången. Lika mycket, mer eller mindre.


Jag har bränt sönder min näsa och cyklar 1 mil per dag. Men vad gör man inte för konsten och teatern? Vill man se Mästerkatten i (gula) stövlar man klicka här. Sen söndag den 18.e juli. Dock saknas ju så klart ljud och det är stillbilder. Men jäklar i min lilla låda vad bra vi är.

Av Maja - 20 juli 2010 09:57

Så.

Tisdag.

I går hade Mästerkatten i Stövlar premiär. Efter en intensiv vecka av rep, sol, spöregn, skagenröra, dåliga skämt och tyskar som inte fattat vad vi sysslat med kom vi dit. Premiären. Publiken satt där de skulle. Replikerna satt där de skulle. Skratten satt där de skulle. Jag var nöjd. Eller rättare sagt jag är nöjd och stolt över mina skådisar. Vi gjorde det. I år oxå.

Nu taggar vi för dagens föreställning.

Av Maja - 18 juli 2010 21:12

Ja.

Nu har jag varit på öjn över en vecka.

Och det händer mycket saker på en vecka. Jag har varit på Bunge, i Sproge, En skvätt på Fårö, Kuten och Furillen. Allt man ska göra på en riktig semester pumpas ut på två ynka veckor sen dessutom repa på de. Förra året jobbade jag ju 50% + rep. jag begriper inte hur jag orkade, men jag var ju ett år yngre och ett år piggare.

Men Mästerkatten kommer sitta som en smäck på premiären i morron. Så du som är i krokarna av Bunge. Kom till Bungemuseet. Jag lovar, du kommer inte bli besviken.


Iaf.

Annat festligt som hänt den senaste veckan.

Vi (alltså familjen) har fått guida hemtjänsten rätt till Gubben Olssons hus. Hittills har det varit tre st som letat hemma hos oss. Men de ska till grannen. 

Jag har även doppat min badkrukekropp i Östersjön  3 ggr, vilket är rekord.

Cyklat en mil per dag och har inte Sveriges vitast axlar och armar längre. Men benen kan aspirera på att vara det vitaste i landet fortfarande.

Av Maja - 11 juli 2010 10:11

Åt rökt flundra på knäckemacka till frukost och suger ur allt av en sommar på Gotland. Minsta lilla droppe ska ut innan jag åker hem till Betongen om två veckor. Hoppas stenhårt på Dricku på avslutet av Sommarens roligast teaterprojekt oxå. 


Dagens plan är iaf att koppla på jobbhjärnan och jobbblicken och planera i dag. Men även pumpa cyklar som jag skrev om i går. I kväll kommer de två första skådisarna och Kissekaka kommer bli glad när huset åter blir fullt av röster och fötter och händer som kan klappa honom. 

Av Maja - 10 juli 2010 21:12

Jag befinner mig mitt ute i Östersjön.

I lilla Rute, den idylliska plats där jag växte upp. Å ja, Rute har ett rosa skimmer över sig just nu iaf. Det var knappast roligt alla gånger, snålblåst och snö, långtråkigt och ett projekt att bra ta sitt till Visby fem mil bort. Men jag har väl oxå haft en lyx, att bo nära havet mitt i ett mindre pardais. Något som betongungarna i Marielund Höghusen inte ens kan drömma om.


Iaf.

Det har varit en varm och ganska seg dag. Har måna timmars sömn att ta igen den senaste månaden, och framförallt de senaste dygnen. Besökt mormor och morfar och sen har jag sovit. I morron måste jag plocka fram jobbet. Måste göra en övergripande planering inför nästa veckas teaterprojekt. Så iaf två timmars jobb + pumpa cyklar så att vi kan ta oss från Viken till Kyrkan och sen vidare mot Bunge.



Av Maja - 9 juli 2010 21:57

04.00 pep klockan. 04.00 steg jag upp, efter tre timmars sömn.

En tidig morgonpromenad genom ett sömnigt Norrköping och en skvätt vila på tåget. 7.20 steg jag av i Stockholm och begav mig mot närmaste kaffehål. 

Men båten var det ja. Jag inte låta bli att tycka att det är extremt komiskt när häften av passagerarna irrar runt efter sina sittplatser. Tre timmar senare och en timmas sömn på båtens stenhårda golv gick vi  (läs jag och massor av stockholmare)i land, båten var hyffsat full men i ankomsthallet var det nästan tomt. De som åker så här års är mestadels turister. Folk som inte har någon ankunytning till Kobben alls, och därför ingen som kommer och hämtar dem. Vid jul tex är det nästan svårt att hitta de som ska möta än. Nu såg jag min far direkt.


Sen mot Viken, mor, kusin + fru och små släktingar.

Har pratat, badat och nu ett glas vin. Jag mår prima.

De där med badandet, jag är ju badkruka så det skriker om det. Men jag kom i efter många och långa pip och tjut. Så badpremiär för året. I året satsar jag på att komma i vattnet tre ggr, förra sommaren var jag i två. 

Av Maja - 8 juli 2010 22:25

Mina två museifria veckor.

Men jag byter ett museum mot ett annat. 

Om några timmar börjar min resa till Gotland, vänner, familj, hav, teaterrep, en öl eller två, föreställningar, bakad potatis hos Vonna, barn, turister och Bageriet. Samma Bageri som den där Schulman hänger på, fast jag var före honom.


De sista ska packas ner och sen dycker jag i säng till något försök till att sova nån timma innan jag ska ge mig iväg till tåget. 

Av Maja - 7 juli 2010 17:25

Låta pengarna gå upp i rök. Bokstavligt.

Och jag vet inte vad jag tycker om den manifestationen. Pengarna var skänkta av två män till detta ändamål. De var avsatt för de. Och 100.000 är småpotatis i en valrörelse. 100.000 i min värld är galet mycket pengar. Tänk va de pengarna hade gjort nytta någon annan stans än att bli aska och rök. Men som sagt, det är en aktion som slog folkpartiets tal med hästlängder. Fast jag känner att F! missar målet, lite som Anna Odell gjorde med sin psykkonst för nått år sedan.

Det blir en diskussion, en debatt som pågor runt köksbord, på nätet och i Almedalen. Fast diskussionen blir nog (tror jag) fel riktad. Jag tror att den vanliga massan snarare tar avstånd från F! och undrar varför någon eldar pengar. I stället för att prata om löneskillnader mellan män och kvinnor. För det var ju de som allt handlade om. Det var de som skulle belysas. 


Så nä.

Jag vet inte var jag står.

Jag gillar Gudrun, hon är cool och en otroligt skicklig politiker.

Efter att ha hört en skvätt av Ohlys  tal i Almis på nyheterna så känns han lite mer kompetent och vettig. Jag har inte gillat honom tidigare men han verkar ta sig.


Ja, valet kommer bli intressant.

Å det blir nog några öl till valvakan. För att antingen fira eller dränka sin sorger som sist. Då vi dessutom stängde av ljudet och satte oss med TP när vi förstod att det var kört.


Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards