LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

Sånt där man åt när man var liten.

Av Maja - 21 mars 2010 09:47

Hemma hos mig köpte man inte bröd. Man hämtade bröd från frysen, man åt inte Hushållsost eller frostis. Mamma gjorde egen potatissallad och jag var avis på de andra barnen som fick köpepotatissallad och hotdogs när vi grillade med klassen. Hemma hos oss åt vi nästan aldrig hot-togs, de smakar inget tyckte mina föräldrar. Färdiga köttbullar fick jag endast äta på Gotlandsbåten, när vi köpte med oss mat från någon ICA-butik, det var lyx.


Skogaholmslimpa med hushållsost och ett glas Oboý brukade jag få som mellanmål hemma hos min klasskamrat Maria. Sånt mellis fick man aldrig hemma hos mig. Jag gillade att äta mellis där, det var nytt och gott och roligt. Fast det fanns de som gillade att äta mat hemma hos mig. Som hemlagat potatismos, egen sylt, eget bakat bröd och att man fick ta hur många skedar i Oboý glaset som helst, nästan iaf.


När glassbilen kom fick jag bara välja påsarna med jättemånga pinglassar i, helst sånna som var isglass. De var påsar som aldrig tog slut, jag kunde hålla på med en påse i en evighet. Jag tor att det var ett knep från mina föräldrars sida, för att slippa tjat om glass. I bland hände det att jag fick annan glass, men då brukade jag vara sjuk och pappa ville muntra upp mig med lite glassbilsglass. 


Varma koppen är en sådan grej som jag kan köpa i dag, och tycka att det är ganska gott. Jag vet att det är rätt äckligt, men jag har bra minnen till den pulversmaken. För när jag var hos mormor och morfar på somrarna och vi åkte på utflykt fick jag alltid varma koppen. Smaken påminner om barndom och om sommar.

 
 
Ingen bild

Fadern

21 mars 2010 10:37

Det är tur att Gotlandsbåten finns. För övrigt riktigt roligt skrivet kära dotter.

 
Ingen bild

Mamma

25 mars 2010 12:12

Ja, kul skrivet! Du skulle alltid kunna utveckla detta till att beskriva Gunvors Goda Mat och din egen förkärlek till Stångkorv Special när du var sjuk och ett normalt barn hade bett om glass.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards