LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Maja - 5 januari 2010 09:53


Vem är du? och Var kommer världen i från?


För er som läst boken Sofies Värld känner igen dessa två frågor. Huvudpersonen Sofie (eller om det är läsaren som är huvudperson... det är frågan) får små lappar med dessa frågor på. Sen börjar hennes resa in i den filosofiska världen. Jag läste denna bok när jag gick i sjuan, eller om det var åttan. Och jag började tänka tankar som jag inte tänkt tidigare, jag blev mer filosofisk efter att jag läst klart sista sidan. Saker och ting, livet välden fick en annan mening. 


På frågan Vem är du?

Kan man svara saker som: jag är tjej med röda dreads, bor med en katt och en kompis, är teaterpedagog, kommer från Gotland, jobbar med visningsverksamhet på museum och med events för barn och vuxna, bor i Norrköping. Ja, listan kan göras lång. Men är det verkligen svaret på frågan Vem jag är? Snarare svaret på frågan Vad gör du? eller hur bor du? eller vart är du uppvuxen?  Jag tror snarare att svaret på Vem jag är kommer från vad jag har med mig, vad som finns i min imaginära ryggsäck. Mina livserfarenheter, minnen, perioder i mitt liv, saker jag gjort och saker jag inte har gjort. Så kanske är de svar som jag svarade på frågan Vem är du? endel av svaret. Det är en del av mina erfarenheter iaf. Men långt i från hela svaret.


Om jag skulle få göra ett sommarprogram i P1 skulle de utgå från just de två frågorna Vem är du? och Vart kommer världen i från? 

Världenfrågan är en svårare nöt att knäcka. Men jag har nog tid på mig. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards