LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 13 januari 2010

Av Maja - 13 januari 2010 10:00


Kommer ni ihåg Altavista? Det var där man sökte förr, i Internets vagga. Det var Altavista jag fick lära mig när vi hade datorundervisning i skolan. Jag fick även lära mig att formatera om en diskett. Jag tror knappt disketter finns längre och inte diskett ingångar på datorer heller. 


Hur som haver. Nu är Altavista ute ur leken för länge sen, likaså allat de där som jag lärde mig i skolans datorundervisning. Nu är det google. Och jag slutar aldrig förundras vad man kan använda google till.

1 Söka fakta och kunskap

2 Leta efter sidor man vet om men inte har adressen till

3 Fördriva tid


Det är den tredje punkten som jag tycker är mest fascinerande. Fördriva tid. När jag flyttade in på Fotbollsgatan och inte hade några möbler, mer än en madrass och en halv bokhylla var det google som sysselsatte mig. För Internet hade jag, vilket jag upptäckte av en slump.


Nå väl, det var inte det jag skulle skriva om, det var att fördriva tid. Det är inte bara jag som gör sånt har jag upptäckt genom åren. Folk googlar på en hel del märkliga saker. En favorit för att komma in på min blogg har varit att söka på gröna grodor. Då kommer man till en inlägg som skrevs för flera år sedan om en en äppelpaj som jag var med att skapa. Och det var just skapa och inte baka som vi gjorde, pajen hade ett grönt täcke och var dekorerad med gröna godisgrodor och geléhjärtan. Väldigt god, men inte så aptitlig i sitt utseende.  Gröna grodor är ingen favorit längre, men Hata Telia och Hata SJ hänger kvar i toppen med många sökningar. Likaså kladdkritor. Furillen var länge en favorit, jag fick många besök i samband med att ABBA-Björn köpt mark och skulle byggt studio och kåk på den lilla halvö som ligger utan för min hemsocken på Gotland. Nu tror jag att bygget gått igenom och att de ska börja. Men jag är inte säker. Det var många diskussioner kring strandskyddet mm.  Annars inlägg relaterade till Teater eller Teaterpedagog dyker ofta upp.


Hur som haver. Jag gillar google, och att man kan använda sig av sökmotorn på olika sett. 


Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards