LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 8 december 2010

Men det är ju farligt.

Av Maja - 8 december 2010 10:56

Var på en fest i lördags. 

Kände inte någon förutom festföremålet.

När jag var påväg hem stod jag i köket och snackade med några. Sa att jag skulle börja dra mig, för att jag har en bit att gå och vill gå när jag är förhållandevis pigg. 

- Själv?! Men fattar du inte att de är farligt

- Ja, hur ska jag annars ta mig hem?!

- Taxi!

- Mhe

- Luftballong. Haha. 


Den sista repliken sas av en annan kille och hela du får inte gå hem själv pratet tappades bort. Till min stora glädje. Jag har hört de där så många gånger, nej, du får inte gå själv, det kan hända något.  


Ja, vist det kan hända något. Men det kan hända något varje gång du sätter foten utan för dörren oavsätt årstid, plats, väderlek eller klockslag. Det är inte riskfritt att leva. Sen kanske man inte behöver utsätta sig för onödiga risker. Man behöver inte gå hem genom den mörkaste parken tex. Jag vet att det är mer farligt att befinna sig mitt i Visby under v 29 än på vägen hem från Haga i början av december.


Dessutom om vi ska se till statistik hade risken att något hade hänt varit större på festen än på vägen hem.  

 
 
Mamma

Mamma

8 december 2010 18:05

Jodå. man kan se till statistik. Man kan se till sannolikhet. Men likt förbannat händer det att kvinnor blir utsatta på både upplysta platser och på ställen där det passerar folk."Folk" bryr sig inte längre. Att ingripa när något går fel på gatan idag är inte en självkarhet, "du vill inte bli inblandad", typ. Jag tycker absolut att det är att utsätta sig för onödiga faror och utsätta sig överhuvudtaget att gå ensam hem i mörkret en kväll som folk dricker alkohol och rör sig på stan, även om det bara är mitt i kalla vintern och det inte är i Visby under Stockholmsveckan. Det spelar ingen roll om man gått på självförsvarskurs med Gudrun på Almedalsveckan. Det händer saker ändå. Det kommer att fortsätta att hända, även om man tycker att det är förjävligt att Birger Jarls landslag om kvinnofrid inte har börjat gälla än efter 600 år. Jag tycker att man kan lotsa varandra hem om man inte har råd med taxi. Jag tycker att man ska organisera sig mot våldet mot kvinnor tillsammans istället. Det måste bli möjligt att gå ensam hem en lördag kväll, utan att diskussionen ovan ens ska behöva ske!

http://www.tant-tagg.bilddagboken.se

Maja

8 december 2010 19:17

Ja. Det är klart att det händer saker. Men både statistik och sannolikhet säger att de mesta händer när man själv känner personerna. Jag tror att det är farligare att vara kille och ta sig hem själv.

Håller med om att det borde vara en självklarhet att kunna gå hem själv en lördagskväll utan att någon ska vara orolig.
Men var går gränsen för att åka taxi, om man ska gå två kvarter (den kan hända saker då oxå) eller två kilometer? Men som sagt. Frågan borde inte ens komma upp.

 
Mamma

Mamma

9 december 2010 11:11

Hm...jag ska inte säga emot dig här....men jag hävdar fortfarande att man inte bara ska tänka statisktisk. En berusad ung man ensam en lördagkväll lever självklart aningens farligare än de flesta i våldstatistiken, men det där osannolika, ostatistiska kan får ruskiga konsekvenser.

http://www.tant-tagg.bilddagboken.se

Maja

9 december 2010 18:51

Ja. Absolut. Jag håller med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards