LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Maja - 22 oktober 2009 12:46

I ett par veckor har vi kunnat följa tre kockar och tre skolkök i Sverige. Kockarnas projekt har varit att förbättra och påverka skolmaten. I vissa skolkök har det varit problematiskt eftersom personalen inte har varit jättepositiv till de nya sättet att tänka mat. I andra har det gått väldigt bra. Ett sådant kök är Södervärn i Visby.


Men matchefen Freddy Sirland var inte lika positiv. Under en intervju som gjordes med honom. Sa han detta

Carola Magnusson (CM): Det jobbet de gör där...
Freddy Sirland (FS): Jo, jag är medveten, jag är medveten. Det är inte bara där. Det är på flera ställen, och därför var inte jag, om jag ska vara riktigt ärligt, var inte jag så jävla glad åt att man hade tagit direktkontakt med Södervärn, för det var ju inte det vi ville visa upp. Men det är ju så, det gör personalen i måltidssvängen, det gör man också ute i städet, alltså allt det här på golvet...
CM: Vilka är det som jobbar där då? 
FS: I städ o sånt?
CM: Och i skolköken. Kvinnor?
FS: Ja, och lågutbildade.

(från helagotland.se)


Inte så smart kanske. Freddy var inte så positiv till att programmet valt Södervärn, och jag varför då kan man fråga sig? För att det bara arbetar kvinnor och lågutbildade...? Nja Jag tror att det hade att göra med att han vet hur katastrofalt det ser ut. Trasiga redskap och trångt + att de är under bemannade för de antal portioner som ska lagas. Freddy hade hellre sätt att de valt de nyrenoverade köket i Slite. Och varför då? Jo, de har säkert med att göra att det är ett fräschare och större kök, snyggare att visa upp i teve helt enkelt. 


Nu är husmor på Södervärn nominerat till Årets hjälte, och jag håller verkligen tummarna. Och all personla på Södervärn borde få medalj. Det är ett fanatiskt jobb de gjort. Trotts att kommunen vill tysta ner och inte visa.


Gotlands kommun och skolmaten har altid varit en het potatis. Jag mins när jag gick på mellanstadiet och det nya med vakuumförpackad förkokt potatis kom. Min lärare blev helt galen. Detta var samma typ av potatis som visades i programmet . Något som fortfarande används. Frågan kring potatis har tagits upp tidigare på ön. För ett antal år sedan protesterade en hel skola, de ville ha gotländsk potatis, i stället för den förkokta som kom från fastlandet.  Vet inte hur det blev i den frågan. men komunnen har iaf den förkokta kvar. Katastrof!

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards