LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Publikens påverkan

Av Maja - 11 januari 2010 09:23


Publikens påverkan. Jag har skrivit om detta tidigare. För länge sedan. När jag gick på Borgen och i arbetet med Kvinnornas Decamerone. Nu handlar det inte om en teateruppsättning, utan om en visning, ellera kanske jag ska säga. Men, det är exakt samma fenomen. 


Jag anser i teorin att en guide/pedagog ska hålla samma glöd och nivå oavsett gruppens glöd och engagemang. I praktiken är det betydligt svårare. Mycket handlar om dagsform, men även gruppen.


Är det en grupp som är på, intresserade, ställer frågor och nickar, ger det mig som guide energi att föra visningen till en högre nivå. Är det en grupp som sms, tittar åt ett annat håll, försöker spela tuffa, ser extremt uttråkade ut, går i väg åt ett annat håll eller står/sitter och halvsover blir man inte lika engagerad i det man har att leverera. Jag blir iaf inte det. Jag tycker fortfarande att jag ska ha samma glöd oavsett grupp, i teorin. Det är min ingång. Sen när jag väl står där med gruppen är det en annan femma. 


Vi hade den här diskussionen när jag läste Kulturpedagogik. Och jag mins att jag ska ungefär samma sak som jag skrivit ovan. Ens grupp/publik har inverkan på visningen. Jag tror att det är en mänskligt fenomen. Jag kan inte låta bli att tänka på lärare, de måste hända samma sak med dem. Det borde ju bli skillnad på lektionerna, mellan en klass som är engagerad och en klass som inte är det. 


Men. Man kan ha fel. Jag vet att jag har haft fel. Hade en sån grupp som jag verkligen undrade över varför de gick en visning. Det var en öppen visning på Bunge. Med andra ord var tvånget borta, som kan bidra till att gruppen inte är engagerad. Här var det ett tiotal vuxna människor som av egen fri vilja följde och lyssnade på mig en timma. Längst bak stod en karl och lav sov under mer eller mindre hela visningen. Andra som gick i väg åt ett annat håll, folk som flipprade med mobiler. Jag gjorde allt för att vecka dem, körda alla mina trix och knep, saker som brukar funka. Men icke. Mannen längst bak halvsov fortfarande. När jag lyckats ro visningen i hamn kommer samma man fram till mig och säger. Tack, en jättebra visning, jätteintressant, verkligen.  Och han menade det verkligen.  Jag hade läst honom helt fel.


Nåväl. gruppen påverkar öven om man vill det eller inte. I exemplet ovan la jag väldigt mycket energi på att få med mig gruppen, utan att någon nappade och gav mig någonting tillbaka. Endå tyckte denna halvsovande man att det var en bra visning. Kanske tyckte han att det var en bra visning för att jag ansträngde mig mer på att vecka gruppen än att lägga fokus på Gotländskt och Svenskt allmogeliv under 1600-talet. Frågor jag aldrig kommer få svar på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards