LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg under mars 2010

Av Maja - 25 mars 2010 10:06

Baltgrått.

Vart tog den där vårsolen vägen?

Snön är iaf påväg bort nu. Min stackars cykel har smält fram ur snön, fast egentilgen spelar det ingen roll. Den har fortfarande punka. Hade hoppats på att några snälla möss skulle fixa det när den var insnöad, men icke.


Men jag har sett vårtecken. Det är bra, trotts att solen (o)lyser med sin frånvaro.


Hundbajsar har kommit fram ur snön

Något grönt stack upp ur en rabatt, gissar på krokus, det var en lila prick mitt i det gröna. Gräset syns. Fåglar som flyger, det gillar Sixten att titta på.


Samtidigt känns det som att det inte spelar någon roll. Det är likförbannat Baltgrått ute och när jag kika ut genom mitt fönster ut över gården ser det ut som ett bostadsområde i Litauen. 

Av Maja - 24 mars 2010 10:25


Jag är helt galen.

Jag löser korsord hela tiden. Så fort jag får en minut över, då plockar jag fram min allas. Det är verkligen beroendeframkallande. Som Maria sa, det är nog jag som fyller 30, minst.  


I går var jag tvungen att ställa allarmet på mobilen för att inte missa att jag skulle till kören. Helt galet. Finns det anonymakorsordsmissbrukare?!

Av Maja - 23 mars 2010 10:13


I helgen fick jag ett stycke tidningen allas. Ni vet veckotidningen med allt från stickbeskrivningar och recept till artiklar om människor som gått igenom något tufft och i dag lever ett lyckligt liv.


Och framförallt korsord. Så i går plockade jag fram mitt exemplar av allas och skulle lösa favoritkorsordet TJUGO FRÅGOR. En av frågorna löd så här: Vem tävlade i melodifestivalen 2009 med låten "Disconncet me"? 

Genast skriver jag svaret Marie Serneholt, vilket är fullkomligt rätt svarat. Varför har jag då denna kunskap. Ja den spelas på barndiscot varje lördag. För ett år sedan hade jag stirrat på frågan och undrat, ehe, vad? Jag trodde aldrig att jag någon gång skulle få användning av denna kunskap, men det fick jag.

Av Maja - 22 mars 2010 08:39


Vi går 9 år i grundskola och de flesta går 3 år på gymnasiet.

Det blir en jävla massa år i skolan helt enkelt och en jävla massa skolluncher. Och det roliga är att jag inte kommer i håg så mycket av lektionerna. Vist kunskap har fastnat osv. Men de mesta jag mins är maten. Det roliga är att vi funkar så, det har jag läst. Att vi har lättare att komma ihåg matminnen, där behöver vi inte ens anstränga oss.


Skolmat jag minns.

Pizzatorks- fråga mig inte vad det är, det visste jag inte då heller. Knappt mattanterna visste vad de serverade.

Kebabjärpar- Ja, någon form av järpar. Var och hur kebabben kom in i bilden fattade jag aldrig. 

Risgrynsgröt- Alla ungarnas favorit. Jag avskydde den. En klistrig, inte alltid färdigkoket vit smörja. Huuu.

Tonfiskgratäng- Något som nästan alla hatade. Och jag gillade. Ja, jag var nog ett konstigt barn. Jag mins till och med lukten och jag har för mig att det var dragon i såsen som var i.


När jag gick på folkis fick vi något som hette Trädgårdsmästargryta Den smakade barnmat och dessutom kunde jag inte lista ut vad den innehöll. Den var helt enkelt jättekonstig.


Av Maja - 21 mars 2010 13:21

Så här några timmar efter alla andra ser jag på Körslaget. Det är reprisen från i går. En annan dansade rumpan av sig med massa barn.


Mina tankar. 

Varför är det två som inte har en kör från sin hemstad? Känns som om att produktionsbolaget ville ha med en kör från Växjö och en från kobben. Och de artister de kunde hitta  var inte födda på dessa ställen och fick dra långsökta kopplingar. Det gillar jag inte, men samtidigt är jag ju liite partisk, med tanke på att Gotland är med.


Men vad tyckte jag då?


Team Rongedal - This love (Maroon 5)

Lite lätt skrikig och tråkigt låtval. Dessutom ganska spretig. Ojämn energi på scen

Team Mojje - I gotta feeling (Black Eyed Peas)

Jag är partisk. Klart jag tycker att de är bäst. En av killarna gick på min gymnasieskola. Och en tjej kommer från hemsocknen.

Team Picasso - We built this city (Starship)

Klockrena, snyggt framförande, "en röst" jag gillar.

Team Strömstedt - God only knows (Beach boys)

Fint, men tråkigt. Väldigt tråkigt.

Team Sundblad - Wannabe (Spice Girls)

Gillar låten och energin. Dock inte solisterna som spretade.

Team Gyllenhammar - Fox on the run (Sweet)

Nja, tendens till skrikigt.

Team Moraeus - Jag såg i öster (Folkmusik) 

Gillar. Fina harmonier, bra låt och bra energi.


Av Maja - 21 mars 2010 10:03

Klev upp ur sängen vid åtta, på en lördag (-)

Klockan 11.15 skulle jag har ett Intro på en utställning för 50 pers och kände att jag inte hade stenkoll på vad jag exakt skulle säga och behövde dra igenom min prata ett par gånger. Strax efter 11 kom jag till museet, lagom nervös (+) eller oki, sjukt nervös (+) Jag hjälpte till lite i informationen, tjejerna som jobbade helg hade rätt dålig info gällande deckarkortet och Mysteriet med Staden i stort. Så jag berättade och de lyssnade på vad jag sa till besökarna (+++). Klockan blev kvart över, och inte kom det någon grupp inte (--) Jag väntade till kvart i tolv innan jag begav mig där i från, hem till Maria för att gå till replokalen (++). Vi mötte upp Erik (++) och väl i replokalen upptäckte vi att de börjar får fason på den, speglar har kommit upp, nu väntar vi på draperier (+++) En skådis kort drog vi i gång med lite frys, eller ja, det blev snusk-frys (++++) Repade två scener och sen begav jag mig ut mot Kolmården och Hotellet. I lekrummet var det fullt ös (++++) kändes bra inför diskot och herregud i min lilla låda vilket disko det blev (++++)


Av Maja - 21 mars 2010 09:47

Hemma hos mig köpte man inte bröd. Man hämtade bröd från frysen, man åt inte Hushållsost eller frostis. Mamma gjorde egen potatissallad och jag var avis på de andra barnen som fick köpepotatissallad och hotdogs när vi grillade med klassen. Hemma hos oss åt vi nästan aldrig hot-togs, de smakar inget tyckte mina föräldrar. Färdiga köttbullar fick jag endast äta på Gotlandsbåten, när vi köpte med oss mat från någon ICA-butik, det var lyx.


Skogaholmslimpa med hushållsost och ett glas Oboý brukade jag få som mellanmål hemma hos min klasskamrat Maria. Sånt mellis fick man aldrig hemma hos mig. Jag gillade att äta mellis där, det var nytt och gott och roligt. Fast det fanns de som gillade att äta mat hemma hos mig. Som hemlagat potatismos, egen sylt, eget bakat bröd och att man fick ta hur många skedar i Oboý glaset som helst, nästan iaf.


När glassbilen kom fick jag bara välja påsarna med jättemånga pinglassar i, helst sånna som var isglass. De var påsar som aldrig tog slut, jag kunde hålla på med en påse i en evighet. Jag tor att det var ett knep från mina föräldrars sida, för att slippa tjat om glass. I bland hände det att jag fick annan glass, men då brukade jag vara sjuk och pappa ville muntra upp mig med lite glassbilsglass. 


Varma koppen är en sådan grej som jag kan köpa i dag, och tycka att det är ganska gott. Jag vet att det är rätt äckligt, men jag har bra minnen till den pulversmaken. För när jag var hos mormor och morfar på somrarna och vi åkte på utflykt fick jag alltid varma koppen. Smaken påminner om barndom och om sommar.

Av Maja - 19 mars 2010 19:31


Ja. Teater Alter Ego har ett forumspelsuppdrag.

Problemet som vi stod inför innan vi tackade ja var att hitta två manliga skådisar, var av den ena med skäggväxt. Efter att ha hittat två som var med på tåget tackade vi ja. Då fick vi ett avhopp. Hittade snabbt en ny, och då kommer vårt andra avhopp. Så denna vecka har vi jagat manliga skådisar. I går kväll blev det klar, snacka om lättnad. I morron har vi första repdagen vi får se hur det går.

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards