LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Maja - 10 november 2010 19:25

Hmm.

Läst en del sista tiden. Inte bara Deckare alltså.

Nu har jag kommit halvvägs i Zebraflickan av Sofia Åkerman. En bok som jag tänkt läsa ganska länge men som lixom inte blivit av.


Jag var på Bibblan förra veckan och lånade Hillevi Wahls Hungeflickan och Zebraflickan. Hungerflickan var bra och utläst efter tre dagar.  

Upptäckte att det finns en ny hylla på Bibblan här i stan.

Den självupplevda hyllan, där hamnar alltså självbiografiska romaner nu mera. 


Men till Zebraflickan. Jag vet inte vad jag tycker om den. Jag gillar temat och ja, den gör lite ont att läsa mellan varven och det är en otroligt livsberättelse som jag får ta del av. Men det är något med språket som inte tilltalar mig. Något med symbolerna som jag inte köper.  Vet inte, men dt känns nästan lite barnsligt på något sätt och jag har svårt att sätta fingret på vem som kan tänkas vara målgrupp. 


Jag sprang runt halva bibblan och letade efter boken. I databasen såg jag att det skulle finnas 8 ex, på hyllan för psykiatri. Där fanns inte ett enda. Och med lite hjälp av en inte allt för glad bibliotekarie hittade jag ett ex bland ungdomsböckerna. Och jag tycker inte att den hör hemma där, trotts den typen av språk. 


Sen har vi Hungerflickan. Som är skriven på ett betydligt rakare sätt och lindar inte in problemet i lull lull, som jag tycker att Åkerman gör mellan varven. I bland är den skarp och rakt på. Men inte alltid. 

Den gillade jag och rekommenderar varmt.  

Av Maja - 10 november 2010 13:44

Jag går en fördjupningskurs i Teater på Borgen.

Vi är 16 st, teatermänniskor med (nästan) alla sin grund på Borgen, några som är teaterpedagoger, några som gått Grundkursen och några som inte gått på Marieborg över huvudtaget.


Denna kurs ska iaf resultera i ett sceniskt projekt.  

Mitt tema är döden. Och jag har stått lite still i mitt kreativa arbete, vist jag har samlat inte text och tankar och skrivit en del. Men sen har jag stannat.


I dag tog jag tag i det igen.

Nu har jag lite ny text men oxå (nästan)  en skiss till nästa träff. 

Måste prova mer på golvet. Oki, skissen är en tanke som jag tror jag ska hålla mig till. 

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards