LillaQ- Tror på att det går att förändra välden.

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

En helg i Riga

Av Maja - 17 oktober 2010 18:01

Körresa till Riga med SOON Gospel. Wohow


Fredag

En vända på jobbet (museet den här gången.)

Sista visningen av Mysteriet. Känns lite vemodigt. Nästan som sista föreställningen  efter en lång och intensiv rep och spelperiod. Väldigt skönt och väldigt tomt på samma gång. Jag hade hand om sex-åringar från samma skola som i torsdags. 


Hem och laddade med fiskbullar i hummersås, protein är bra saker har jag läst någon stans. Pussa kisse hej då och sen sätta sig på Lilla Faran ner mot staden. Buss till Skavsta och sen mot säkerhetskontroller och vidare mot planet. Det  var vi och ett känt mc-gäng + en och annan barnfamilj och någon Balt.


Framme i Riga packades vi in i en buss för hotellincheckning för att sedan bege oss till kyrkan och konsert. Snabba puckar. Kyrkan var kall, iskall, jättekall, frysboxkall. Som universitetet i Klaipeda fast tusen gånger kallare.

Men satan i gatan vilken konsert det blev. Vilket tryck. Vilket drag och vilken publik! 


Min kväll slutade med en varm dusch och sen i säng, släckte 22.00 lettisk tid, vilket är 21.00 i Sverige. Somnade som en stock. Otroligt nöjd med de beslutet.


Lördag 

Vi vaknade med sol och pannkakor till frukost. Kan det bli bättre?!

Sen Riga runt. Första stoppet var marknaden, en marknad som jag besökt tidigare, men då bara hangarerna med mat. Ute-delen var det aldrig väder för då. Jag inhandlade fina gröna raggisar med fina göra ränder på. Valmofrön  och karameller till mor, bulle med valmofrö  och choklad  till mig. Hittade båda min favvo märken av choklad så jag var glad. Sen kom Balt-vädret. Jag var lite små chockad över att solen lyste så fint. Men när det var dags för promenad i Old Riga kom även regnet, som byttes till snö, som byttes till hagel som byttes till snö och åska. För övrigt är snö och åska inget som jag upplevt tidigare tillsammans. En spännande upplevelse.


Efter en god stund i detta underbara Balt-väder blev det ett stopp i en bärnstensbutik. Inget som lockade mig, i stället ställde jag och några andra från kören oss i ett valv, där blev vi iaf inte blöta och sjöng. Hålla- värmen- låtar som huvud-axlar-knä-och-tå. Fader Abraham och en och annan afrikansk låt. Å en del låtar lät riktigt bra så där i kylan och helt improviserat.


Lunch på ett ganska roligt ställe vid namn Lido, du plockar de du vill äta, sen betalar du för de.  Kan ju säga att beslutångesten var stor. Väldigt mycket att välja på.

Innan Lido han vi även tappa bort en körmedlem, en lite lätt panik utbröt och en halv timmas letande utan resultat, hon hittades på Lido hel, ren och välbehållen. 


Konsert i en stad ca 5 mil utanför Riga på kvällen. 

Där var det varmt. Galet varmt. 

Men trotts värmen gick konserten jättebra, en grym publik där oxå.

Och vi var oxå väldigt bra. Så klart.


Kvällen bjöd på resturangbesök, ett glas vin och spårvagnsfärd till hotellet.


Söndag

Inte fullt lika utsövd. Men fortfarande sol och pannkakor till frukost.

Medverkan på gudstjänst i den frysboxkalla kyrkan. 

Vi fick lyssna på en 20 min lång predikan på lettiska, jag förstod två ord, Jesus Kristus och Internationellt. Efter det en snabb lunch/fika bestående av kakor och andra sötsaker + små brödbitar som de givetvis stoppat in döda djur i. Jag var beredd på att det kunde bli en nära kötten upplevelse och bad därför en i kören att kolla om det var kött i den. Vilket det var. De envisas med att stoppa in kött i börd i de där länderna. Mutter.


Så. Hemma i varma Norrköping.

Sixten var inte överlycklig när jag kom hem. Snarare lätt sur. Han kom ut i hallen och tittade på mig och jag fick ta upp honom för en kram. Men surheten gick över och han makade sig sakta till sängen.


Jag är trött och glad. Har haft en asbra, intensiv, kall och rolig helg fylld av gospel tillsammans med mysiga människor. 

 
 
Mammam

Mammam

18 oktober 2010 09:01

Så otroligt kul att ta del av din Rigahelg! Den verkar ha varit såååå rolig! Ser fram emot chokladen! :-)

http://www.tant-tagg.bilddagboken.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 23 januari 2015 09:52

  Nu. Sähär typ dryga veckan efter så måste jag få ut lite tankar i text. Men jämna mellanrum så blossar diskussionen upp. Jag syftar nu på att Zara Larsson gick ut och sa att hon vad nöjd över att hon gått upp i vikt och att lite celluliter har vä...

Av Maja - 25 oktober 2014 10:53

Efter att ha sett denna veckas avsnitt av Kobra som behandlar mens i konsten fick jag inspiration att dela med mig av mitt mensliv.   Mitt förhållande till mens är aningens komplicerat. Vi har levt ihop i typ 17 år, eller ja, om vi ska vara petno...

Av Maja - 5 juni 2014 13:05

  Jag börjar bli smått allergisk mot ordet hälsa. Men vad betyder det, egentligen. Jag gjorde ett litet försök att slå upp hälsa och kan konstatera att det verkar vara ett ord som är svårt att definiera. Och jag har märkt att den stora massan inte ...

Av Maja - 18 januari 2014 21:28

I går, fredag såg jag första avsnittet av Fittstim-Min kamp, sedan dess har jag inte helt slutat tänka på programmet, eller dig. Känner att det är en del jag behöver säga. Men hur? Så jag gör så här i. För en del av mig blir så jävla arg, en annan de...

Av Maja - 16 november 2013 10:18

  Sitter och ser på Nyhetsmorgon som i dag enbart handlar om Filippinerna och tyfonen som drog fram där för en vecka sedan. Landet är i kaos, bilderna som visas är hemska, byra, städer, samhällen som bara är borta, sönderblåsta. Just nu pågor ett e...

Presentation


Poesi och visor är inte saker som man hittar, utan det är saker som hittar än, och det enda man kan göra är att gå där det kan få tag i en. - Nalle Puh

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards